Tips Atasi Morning Sickness di Kalangan Ibu Hamil

08:43


Bagi sesetengah ibu mengandung, morning sickness atau mabuk mengandung adalah ‘kawan baik’ yang datang tidak kira di mana2 peringkat kehamilan. Ada orang semasa trimester pertama, ada yang dalam trimester kedua, ada yang morning sickness bermula dalam trimester ketiga, dan ada juga yang berlanjutan dari awal mengandung hingga bersalin!

Apakah yang menyebabkan morning sickness?

Penyebab utama morning sickness adalah perubahan hormon semasa hamil. Progesteron menyebabkan otot menjadi lebih relaks, termasuk otot sistem pecernaan. Makanan akan berada lebih lama dalam sistem pencernaan dan boleh menyebabkan ‘angin’. Ia juga menghantar isyarat ‘muntah’ kepada otak.
 
Satu lagi sebab morning sickness ialah masalah kelenjar tiroid yang membawa kepada hyperemesis gravidum. Keadaan ini menyebabkan ibu hamil mengalami muntah teruk hingga badan kering air dan perlu rawatan di hospital. Banyak sebab hyperemesis gravidum ni, antaranya masalah tiroid dan mempunyai cyst dalam uterus.
 
Bila mengandung, keperluan nutrisi seorang ibu bertambah. Adakah dia kena makan banyak? Makan banyak itu mungkin betul, tapi bukan bermakna makan nasi bertambah 3 pinggan. Kita kena faham beza antara keperluan badan dengan keperluan perut. Perut kenyang sukahati tapi badan perlukan nutrisi.
 
Oleh itu, ibu mengandung memerlukan:

-Vitamin yang mudah diurai dan diserap oleh tubuh

 - Zat2 seperti kalsium, vitamin B, zat besi, etc yang diperlukan hampir dua kali ganda semasa mengandung.

 - Protein yang lebih dari biasa.

Jadi, ibu dicadangkan mengambil vitamin yang berciri berikut:

- Dibuat dan diproses secara semulajadi

 - Mengandungi nutrien penting yang kadangkala tidak dibekalkan oleh preskripsi klinik (kebanyakan klinik memberi asid folik, bukan full spectrum B Complex)

 - Tiada bahan2 sintetik terutama pewarna dan perasa (cuba genggam vitamin yang anda ambil sekarang, adakah warnanya melekat di tangan? Awas pewarna tiruan!)

 - Mudah dicerna dan diserap oleh tubuh

 - Tiada kesan sampingan

Apakah vitamin Shaklee yang sesuai untuk ibu hamil?

(1) Shaklee Vitalea Iron Formula (multivitamin & multimineral)
(2) Shaklee B Complex
(3) Shaklee Vita-C
(4) Shaklee Ostematrix (kalsium)
(5) Shaklee Omega Guard (untuk kandungan 4 bulan ke atas)
(6) Energizing Soy Protein/Shaklee Meal Shake

Produk di atas adalah asas kepada pembinaan kehamilan bagi ibu dan bayi yang sihat.
 
Bagaimana pula dengan simptom2 semasa mengandung? Adakah produk tertentu yang boleh membantu melegakan ibu?
 
Ya, semestinya ada. Berikut adalah cadangan:

Morning Sickness

- Konsisten mengambil vitamin Shaklee yang disenaraikan di atas.
- Ibu hamil sensitif terhadap bau, jadi segarkan ruang rumah/pejabat dengan bau yang menyegarkan.
- Berfikiran positif
- Kenalpasti makanan/objek/situasi yang menyebabkan morninf sickness dan cuba elakkannya.

Sembelit
Ibu hamil boleh mengambil Herb-Lax untuk mengatasi masalah sembelit tapi hanya bila benar2 memerlukan. Kalau sikit2 cuma perlu lebihkan pengambilan fiber dan air.

Amat bagus sekiranya ibu mendapatkan nasihat OBGYN terlebih dahulu untuk pengambilan produk herba.

Angin

Ibu hamil boleh ambil Peppermint-Ginger Plus. Juga jika benar2 memerlukan. Ambil dalam kuantiti sedikit dulu (1 biji sehari).

Sama juga seperti Herb-Lax, adalah lebih baik jika ibu hamil dapatkan pandangan doktor terlebih dahulu walaupun halia & peppermint sangat bagus untuk ibu hamil yang mengalami angin.

Kejang Otot

Bila berlaku kekejangan menunjukkan ibu memerlukan kalsium, jadi perlu tambah kalsium sekiranya mengalami masalah kejang otot.

Sembab dan kembung

Ibu mengandung biasanya mengalami water retention menyebabkan seluruh badan menjadi besar kerana water retention. Ibu boleh mengambil alfalfa, tapi HANYA PADA TRIMESTER TERAKHIR sahaja.

Mungkin anda tertanya2 (bagi yang pernah mendapatkan produk Shaklee dalam botol).. “Kenapa sesetengah produk dikatakan tidak sesuai untuk ibu hamil atau menyusu, misalnya alfalfa…?”. Sebenarnya bukan tidak sesuai.. Tapi disebabkan ujian klinikal yang dibuat tidak melibatkan golongan ini, walapun ianya selamat, tapi syarat FDA supaya meletakkan ‘warning’ tersebut dalam label.

Akhir kata... Alah bisa tegal biasa... Tak apa sakit-sakit dulu, hepy-hepy kemudian ;)
 
Untuk pesanan bolehlah hubungi saya melalui:

umiadamfaris@gmail.com
fb: Haniza Hani
sms/call/wassap 0135131481
ID: 1065866

You Might Also Like

0 comments