Cara melegakan Senggugut

13:38




Senggugut atau period pain adalah sakit semasa datangnya period hari pertama. Kalau sakit tak boleh duduk diam, maunya terguling-guling atas katil.

Saya kadang-kadang jer senggugut, tapi adikku tersayang selalu period pain. Setipa kali period mesti senggugut. Kesianlah jugak.

PUNCA SENGGUGUT

Bila telur di keluarkan oleh Ovari, Rahim kita akan mula bekerja untuk menyediakan tempat untuk janin. Satu "lining" yang terdiri daripada darah akan di hasilkan dalam Rahim, sebagai persediaan kalau telur akan bersenyawa dengan sperma, dan janin akan terhasil.

Persediaan ini bertujuan untuk memberi zat dan makanan yang cukup untuk janin. Tapi bila tiada sperma yang datang untuk bersenyawa dengan telur yang matang, otot Rahim akan mengecut untuk buang "lining".

Proses pengecutan dan pembuangan "lining" ini di cetuskanoleh hormone prostaglandin. Pencetusan hormone prostaglandin ini menyebabkan sesetengah wanita akan rasa pedih dan sakit semasa datang haid atau senggugut.

Senggugut jugak di sebabkan oleh asalnya darah di salurkan ke dalam Rahim untuk membentuk "lining". Tapi sebab janin tak terhasil, kadi darah terpaksa di hentikan dari di salurkan ke "lining".

4 Tips Kurangkan Senggugut

1) Tuam

Tuam kawasan sakit dengan air panas atau letak jer la iron kat perut. Tapi lapik lah dulu. Kot melecur pulak nanti.

2) Minum Susu

Semasa haid, otot uterus kita mengecut, itu yang menjadikan kita rasa sakit. Susu pulak mengandungi kalsium. Kalsium ini akan membantu dalam proses pergerakan otot dan secara tidak langsung mengurangkan kesakitan otot.

3) Rendam kaki dengan Air suam

Ha ni tips dari Mak Cik Na saya. Perlis mari ni... Masa rendam tu aduhaiii best bebenor rasa... Sambil rendam tu pejam mata... Hahahaha... Masa mula-mula guna tips ni, saya dan adik kena. Masa pagi raya lak tu. Tergoleklah kami dua orang. Nasib baik Cik Na datang pagi tu, dia lah suggest kat mak, mak pon berusahala angkut air suam lam baldi ke dalam bilik. Hehehe

4) Makan Supplement

Kalau pergi doctor, doctor akan bagi sejenis ubat warna pink untuk senggugut. Tapi saya jarang makan ubat doctor.

Wujudlah supplement terbaik untuk senggugut ni. Apa dia???

Set senggugut terdiri daripada Ostematrix dan Alfalfa.

Bagaimana membantu???

Ostematrix

Ostematrix ni mengandungi kalsium dan magnesium.

Kalsium penting untuk pergerakan otot Rahim sedang mengecut. Bila otot Rahim cukup kalsium, kita pun xdelah rasa sakit sangat senggugut ni.

Alfalfa

Ia mengandungi kalsium da magnesium semasa otot Rahim mengecut. Selain itu semasa senggugut ni kadang kita akan terhasilkan lebih uric asid.

Alfalfa membantu meneutralkan uruc asid tersebut.

Jom order set ni dengan saya.

Set ni terdiri daripada sebotol Ostematrix yang mengandungi 120 biji dan 330 biji Alfalfa.

Selain senggugut Osetematrix dan Alfalfa banyak kegunaan lain seperti:

*Mengawal bacaan kolestrol
*Membantu kita lebih segar bertenaga
*Mengatasi sakit sendi
*Milk booster

Harga untu set ini hanya RM124 sahaja. Kalau nak beli salah satunya pon boleh :-)

Hubungi saya untuk order,

Haniza
wassap/sms/call:  0135131481

You Might Also Like

0 comments