Antara Bersenam dan Suplemen

08:13


Adakah kita perlukan suplemen lagi sekiranya boleh turunkan berat badan dengan bersenam?

 Soalan ni seringkali ditanya dan menjadi topik perbualan.

Sebelum tu kita lihat dulu apa fungsi suplemen. Suplemen ni bukan ubat kurus yang dijual di pasaran secara meluas dengan pelbagai tagline.. kurus dalam masa seminggu… tak perlu berlapar tak perlu bersenam…. dan sebagainya. Suplemen adalah zat-zat makanan yang diperlukan oleh tubuh badan kita. Tubuh kita tetap perlukan zat optimum untuk menjalankan fungsi yang terbaik.

Pelbagai ubat kurus di pasaran kebanyakannya bukan suplemen (nutrien) sebaliknya mengandungi bahan-bahan yang menjalankan fungsi seperti mencairkan lemak, meningkatkan metabolisma, mengeluarkan air dalam badan dan sebagainya… yang memberi kesan sampingan kepada tubuh.

Konsep turunkan berat badan yang sihat adalah – BINA OTOT, dan SEIMBANGKAN KALORI KELUAR-MASUK.

Makan makanan yang sihat dan seimbang, suplemen membantu tubuh untuk mendapatkan nutrien yang optimum.

Aktiviti fizikal amat-amat penting dalam pembentukan dan perkembangan otot. Otot memerlukan ‘makanan’ yakni protein untuk menjaga pertumbuhan dan perkembangannya. Otot yang tidak mendapat zat sempurna mudah rosak, mengecut dan memberi kesan kepada sistem pembakan lemak dan metabolism.

Kesimpulannya, suplemen dan senaman bekerja bersama-sama secara sinergi, tapi ubat kurus, itu lain cerita.

Shaklee ada menyediakan supplement untuk menguruskan badan. Boleh baca di http://kesihatankeutamaankita.blogspot.com/2013/11/nak-kurus-x.html

Jika ada sebarang pertanyaan mengenai Shaklee, anda bolehlah menghubungi sy di:

umiadamfaris@gmail.com
wassap/call/sms 0135131481
fb: Haniza Hani
ID: 1065866

You Might Also Like

0 comments