Atasi Masalah Sembelit Anak

02:40

Salam semua...

Hari ini sy nak citer pasal sembelit anak. Sy bersyukur Adam sy jarang sembelit, poo poo dia lembut jer... Tapi pernah sekali, kesian betul tengok dia meneran sampai merah muka. Saya siap kena urut-urut perut dia.

Jom baca cara saya mengatasi sembelit Adam saya:

1) Kalau anak dah makan solid, bagi jer air masak kat dia. Air masak jangan bagi sikit-sikit sangat, bagi banyak selagi dia nak minum. Tapi bukan air sejuk tau, tapi air masak suam. Kalau air sejuk, batuk pulak nanti.

2) Sebelum makan bubur or nasi untuk breakfast, lunch or dinner, bg buah-buahan dulu sepotong kat anak. Tidak perlu bagi banyak ye. Buah-buahan seperti betik, manga manis, pisang, epal, atau apasahaja jenis buah buahan. Tak perlu banyak, sepotong sahaja sebab kalau banyak, nanti kenyang dan tak lalu pulak nak makan.

3) Masa makan, sembang lah sikit dengan anak, janganlah keep silent, boringnya anak kalau ibu, mak, bonda dia diam jer..Tak pun senyumlah sikit. Janganlah marah-marah masa suap or bagi makan anak, sebab lagi marah lagilah dia xmo makan.

Ha ok x cara saya? Yang ni lah saya amalkan kat Adam. Alhamdulillah...

InsyaAllah, selesai masalah sembelit anak kita.

Lepas makan jangan lupa bagi minum air suam, kesian lah kan kalau tak minum air suam, tercekik pulak dia. Hehe....

Ni jadual makan anak saya:

Pagi: Buah-buahan rebus, dan mesen lepas di rebus.

Tengahari: Bubur nasi. Jangan letak garam lagi tau kalau belom 1 tahun.

Tea: Hehe macam orang besor lak gamaknya... Biskut tanpa rasa.

Dinner: Bubur Nasi.

Saya letak OMEGA GUARD Shaklee dalam bubur nasi anak. 1 tablet jer..Saya pagi-pagi buat bubur untuk makan lunch and dinner. Buat sekali mudah sikit sebab kalau buat 2  kali masakan, rugi masa. Time is money for me... Jadi masa nak mesin tu saya akan letak 1 biji omega guard. ;)

Antara  punca anak x lalu makan ialah:

1) Awal-awal lagi dah bagi makanan ringan seperti keropok, gula-gula, Apollo... Sebenarnya boleh kalau nak bagi, tapi tunggulah anak 1 tahun dulu, lepas tu kalau nak bagi-bagi jela. Kalau nak bagi, jangan melampau banyak-banyak. Sikit sudeyyy

2) Kenalkan makanan manis terus sebelum anak kenal makanan yang tiada rasa. Maksud saya di sini, awal-awal lagi dah bagi nestum, roti kanak-kanak lah. Tolonglah jangan bagi nestum dan biskut kanak-kanak. sebabnya sangatlah manis dan bahaya.

Saya kenalkan anak saya, puri terlebih dahulu. Puri tu macam buah-buahan or sayur-sayuran. Lepas puri barulah saya bagi bubur nasi kosong sahaja pada anak. Kemudiaan secara berperingkat masukkan bubur nasi dengan puri sayuran. Kemudian, tambah beberapa ekor ikan bilis, kemudian barulah ayam. Syukurlah... Adam saya x meragam masa makan.

3) Jangan bagi susu terlebih dahulu sebelum makan, sebab nanti anak akan cepat kenyang dengan susu dan tak nak makan. Ha.... acaner tu??


Nasihat saya, pupuk lah anak-anak makan sayur dan buah-buahan terlebih dahulu. Elakkan makanan ringan or jangan pernah sesekali bagi walaupun orang cakap anak kita x kenal makanan ringan. Kalau dah besar or dah dewasa, x pelah, ni kita masih menyuap, kan kalau bagi awal-awal makanan ringan ni, kita lak termenung depan makanan sebab anak xmo makan. mau ke macam tu?


Ada cara nak elak dari anak sembelit ni...

Caranya bagi supplement Shaklee MEAL SHAKES.

Meal Shakes



Sebab perlu memilih Meal Shakes sebagai supplement untuk anak anda:

1) Kaya dengan protein yang membantu menyihatkan sel sel

2) Mengandungi vitamin A, C, E , ZINK, Selanium sebagai anti-oksidan

3) Mengandungi lengkap vitamin B complex, besi, khas untuk membentuk sel darah merah yang sihat

4) Mengandungi asid folic, biotin, kalsium dan magnesium untuk bina tulang dan sel-sel dalam proses membesar

5) Lengkap dengan 24 jenis vitamin dan mineral

6) Kaya dengan serat larut yang membantu menyingkirkan lemak berlebihan daripada kolon dan perut

7) Minuman multivitamin perasa vanilla yang lengkap tanpa pewarna dan gula tiruan.


Akhir kata, sayangilah perut anak kita. Kita yang mencorakkan perut anak kita tu. Tepuk dada Tanya selera.

Berminat dengan Meal Shakes?

Order dengan saya,

Haniza
umiadamfaris@gmail.com
sms/call/wassap:
0135131481 / 01279119260

You Might Also Like

0 comments