Cara Elak Berhenti Kerja Menjadi Sia-sia

09:31

Assalamualaikum...



sumber: google




.
Setahun yang lepas, saya berhenti kerja. Bukan saya nak berhenti sebenarnya. Tapi adalah sebab di sebaliknya.

Ada jugak saya mintak kerja lain.

Suami ambil cuti, untuk bagi saya masa pergi mencari kerja. Yup! saya hantar resume ke 20 company!

Ehh takkan 20 company, 1 company langsung tak ada kosong kan!


Tunggu!! 


Proses tunggu tu ambik masa dalam 5 bulan. Ada call dari 2 company.  Gaji yang di tawarkan ikut demand saya dan bolehlah dia punya kerja pun memang saya dah pernah buat sebelum ni di syarikat lama.


Suami saya sekali lagi, ambik cuti untuk bagi ruang kat saya. Dia jagakan anak-anak dirumah sementara saya untuk pergi temuduga di dua buah company.


DAPAT!!!



Satu tawaran dapat, bermakna yang lagi 1 terpaksa di tolak...


Kami mula nak mencari pengasuh untuk jaga anak-anak saya... Bawak ke rumah pengasuh tu, mereka tak nak, rumah pengasuh ini mereka tak nak!!!


ALAMAK!!! 



BUNTU!!



Saya mula berkira-kira dengan suami. Dengan gaji suami boleh ke tanggung saya dan anak-anak??? Suami cakap, mungkin boleh mungkin tidak...

Kami pujuk kedua-dua anak kami. Pujuk punya pujuk langsung tak mahu! Apa daya saya? Takkan saya nak paksa anak saya pergi rumah pengasuh lama? Yang kami tahu mereka langsung tak nak ke sana. Lalu bagaimana???


Jadi saya kena jadi suri rumah?? Memang idaman saya! Saya memang nak. Tapi tak nak secepat ini, sebab saya ada benda yang belum di gapai dan di capai. Hutang PTPTN siapa nak bayar???

Yup!!


Seumur hidup saya, saya hanya ada hutang PTPTN yang belum berjaya untuk di langsaikan...

Jadi bagaimana? Takkan saya nak berhenti kerja dan goyang kaki??? Takkan nak besarkan badan di rumah sementara suami bertungkus lumus bekerja untuk menyara kami sekeluarga?? Bagaimana? How???


Okay satu hari tu, saya berjalan round-round kampung sijangkang dengan anak saya. Saya tengok, banyak betul kedai jual kueh dan nasi lemak! Why not saya tanya boleh tak saya letak kueh di kedai tu.

Alhamdulillah REZEKI!!!



Saya dapatlah letak kueh dalam 2 ke 3 jenis di situ. Balik rumah terus buat kueh..


Bila buat kueh ni, kena duduk. Lama! Sakit pula pinggang! Terpaksalah saya telan OSTEMATRIX 4 biji setiap hari.


Kueh yang saya jual bila di tolak ke peniaga ialah rm0.30 sahaja. Kerana mereka menjual rm0.40! Alamak.

Mana cukup banyak tu. Anggara mingguan masa tu RM70.00 sahaja sahaya dapat dalam masa 1 minggu. Ohhh sangat tak mencukupi.


Lalu bagaimana???



Saya mula terfikir pasal bisnes shaklee saya yang tergedala sejak anak kedua saya lahir. Ini kerana saya banyak bagi masa kepada anak kedua saya.


Sebenarnya, walaupun bisnes shaklee saya tergendala sementara waktu, tetapi saya tetap dihubungi oleh pembeli. Yup, ini kerana, saya dah ada blog sejak 2013. Jadi semua pembeli itu datangnya dari blog.


Mula berbincang dengan suami

Kami suami isteri berbincang. Oh bagaimana kalau saya buat balik bisnes shaklee kita. Mana tahu, ada rezeki yang Allah bagi. Mana tahu kali ini boleh berjaya??


Suami setuju! Suami izinkan saya untuk teruskan bisnes shaklee. Saya rasa gembira bila suami saya mengizinkan saya untuk teruskan bisnes ini. Ini ialah bisnes keluarga!


Suami cakap, buat bisnes ni sehabis baik. Ingat BIG WHY kita. BIG WHY saya... Jangan sesekali rasa malas. Sebab ini ialah bisnes saya. Kalau saya tak usaha saya tak dapat. Kalau saya usaha Insyaallah saya dapat.


Alhamdulillah....


Rezeki! Kalau buat bersungguh dan tanpa alasan, memang akan berjaya. Dan sabar!!


Allah janji dan selalu ingatkan kita, nak berjaya? nak kaya? nak rumah? nak duit? MINTAK KAT ALLAH... 


Sesungguhnya doa tu sangatlah penting. Dan yang memakbulkan ialah ALLAH. 



Untuk mereka yang hendak mencuba bisnes shaklee


Sebelum nak mencuba bisnes shaklee, saya cadangkan anda semua untuk mencuba sesuatu produk dahulu. Shaklee ada banyak produk. Dan cuba pilih, apa produk yang anda nak cuba. 


Contoh: Anda ada masalah muka berjerawat teruk dan kulit sentiasa berminyak...


Apa kata anda cuba VIVIX, ALFALFA, VITAMIN C DAN VITAMIN E.


Dengan pembelian 4 jenis produk ini anda dah boleh:

  • Dapat percuma keahlian (yuran keahlian = RM69.90)
  • Percuma postage
  • Cash bulan depan RM30.00
  • Dapat beli terus dengan harga ahli
  • Percuma masuk dalam group bisnes power!
  • Percuma marketing power



Cara nak buat bisnes shaklee



Step 1: Cuba produk

Step 2: Berkongsi / share kehebatan produk yang menampakkan kesan yang sangat ketara kat wajah anda

Step 3; Kumpul strategi untuk pemasaran

Step 4 dan seterusnya : Keep sharing, sponser dan servicing







Sebenarnya mudah sahaja. Dan kena ingat, sebab apa kita tak nak kerja? takkan nak sia-sia kan masa kita duduk rumah. Yelah takkan nak poket kosong jer setiap bulan padahal sebelum ini poket penuh..



Jom kita sama-sama buat bisnes shaklee, kalau bukan untuk diri sendiri, buatlah untuk anak-anak dan suami.




Hubungi saya untuk maklumat lanjut,

Haniza
0135131481
ID: 1065866
EMAIL : umiadamfaris@gmail.com
FB/IG: Haniza Hani



































You Might Also Like

1 comments

  1. saya paling suka stori begini...

    best sangat tau!

    semoga berjaya.

    ReplyDelete