6 Cara Mengurangkan Sakit Slip Disc Supaya Senang Ke Tempat Kerja

16:39

Assalamualaikum...


Pernah tak anda semua mengalami sakit belakang yang sangat teruk sampai tak boleh nak bangun? Sakit belakang di pinggang sehingga ke punggung, peha dan betis? Adakalanya betis menjadi kebas kedua-duanya. Berkemungkinan anda mengalami slip disc.





Apakah itu slip disc?


Slip disc ialah merujuk kepada bahagian disc atau kusyen pelapik tulang belakang yang beralih tempat, membonjol ke belakang lantas menekan bahagian saraf tunjang (spinal cord) atau saraf akar (nerve cord) tulang belakang pesakit.


Punca-punca slip disc?

Antara punca-punca yang dikenalpasti boleh menyebabkan masalah ini berlaku adalah:

1. Trauma - contohnya pesakit jatuh terduduk dan terhempap punggung, mengalami kemalangan jalan raya dan sebagainya

2. Pesakit kerap mengangkat barang berat atau mendukung anak yang terlalu berat dalam tempoh masa yang lama dan kerap.

3. Tidak menjaga postur belakang semasa duduk atau mengangkat barang. Posisi membongkok akan menyebabkan disk menekan saraf dibelakang.

4. Duduk terlalu lama. contohnya pemandu lori dan bas yang duduk memandu berjam-jam, pekerja pejabat yang duduk berjam-jam di kerusi tanpa bangun.

5. Duduk di atas kerusi yang keras selama berjam-jam

6. Bersukan dan tidak mengamalkan stretching terlebih dahulu.

7. Bersukan mengangkat berat



Inilah sebabnya kenapa golongan muda berumur dalam lingkungan 20 ke 30 an mendapat slip disc. Dan mengikut kajian, individu yang obes dan merokok juga lebih mudah mendapat masalah ini.



Gejala slip disc

Individu yang mengalami slip disc secara umumnya akan datang rasa sakit belakang yang sangat kuat di bahagian belakang pinggang, punggung, betis dan peha. Akan menjadi lebih teruk jika mereka berkemungkinan mengalami kehilangan kekuatan kaki pada otot kaki dan mengalami rasa kebas pada sebelah atau kedua-dua kaki.

Terdapat juga kes yang serius dimana pesakit tidak lagi dapat mengawal kencing dan tercirit. Ini adalah disebabkan oleh tekanan saraf yang serius dan pesakit ini perlu menjalani pembedahan segela.



Pengalaman saya sendiri yang mengalamai sakit belakang--- jemput baca



Saya kongsikan beberapa 5 cara rawat slip disc tanpa ubat di rumah..


Cara mengurangkan sakit slip disc


1. Rehat secara tenang dan relaks


Cuba cari posisi rehat yang boleh menurunkan rasa sakit belakang. Posisi ni hanya pesakit sahaja yang tahu apa posisinya. Ia akan buat kan mereka lebih selesa. 

Boleh juga mencuba berbaring di atas lantai rata, berlapik tilam sederhana dengan bantal di kepaa dan di bawah kaki. Atau boleh cuba berbaring mengiring.

Kalau saya, saya suka berbaring mengiring. Tapi, tak boleh berbaring dalam posisi yang sama sahaja. Perlu tukar posisi. Kalau tidak, lama-lama akan sakit mengiring sebelah.


2.  Bergerak atau berjalan pada masa yang sedikit sahaja


Pergerakkan mungkin membantu anda mengurangkan rasa sakit. Bergerak jangan banyak, cuma perlu bergerak.

Kalau berjalan terlalu lama anda mungkin akan rasa sakit... Saya tak nak ingat lagi rasa nya. sakit betul semasa di tahun 3. Habis aktiviti tak boleh di buat akibat dari sakit ini.

berjalan sedikit. dan duduk boleh melegakan anda.



3. Mengambil ubat mengikut yang di saran doktor


Selepas pemeriksaan doktor, pesakit kebiasaannya disarankan untuk berehat, mengurangkan aktiviti bergerak dan diberi ubat tertentu.


ubat kena ambik mengikut yang doktor sarankan. Dan jangan skip ubat. Sekurangnya dengan adanya ubat ni dapat mengurangkan rasa perit sakit belakang yang sakit tu Allah sahaja tahu!



4. Letak minyak panas. 



Lepas mandi kita akan rasa sakit tu menyucuk-nyucuk! Untuk mengelakkan rasa menyucuk ni, anda boleh mencuba letak minyak panas atau minyak angin atau minyak urut tu. Tapi yang panas.

Melegakan! Sapu kat bahagian sakit. 



5. Mandi dengan air suam


Untuk mengelakkan rasa sengal tulang selepas mandi, anda bolehlah mandi dengan air suam. Air suam ni boleh mengurangkan rasa sakit dan melegakan. Dan semasa di bilik mandi, pakai lah selipar untuk mengelakkan sejuk kaki.


6. Cuba rawatan alternatif


Anda bolehlah mencuba Vivix Shaklee sebagai rawatan alternatif anda. Ini kerana, tidak salah mencuba pelbagai cara selagi ia selamat digunakan.

Kandungan pholifenol dan resveratrol dalam vivix boleh membantu mengurangkan rawan sakit dan mengurangkan rasa sakit.

Resveratrol juga membantu melindungi disc dari rosak.

Vivix bolehlah di ambil sebelum tidur. Dan secara konsisten. 





Testimoni mereka yang telah mengambil vivix shaklee






Bila kita dah usaha dengan makan ubat, dan buat fisio, apa salahnya kita cuba cara lain untuk memulihkan slip disc kita?


Cuba lah dengan vivix shaklee.... banyak jugak manfaat kesihatan apabila mengambil vivix shaklee ni..


Hubungi saya untuk dapatkan vivix shaklee,

Haniza
0135131481
ID: 1065866
EMAIL : umiadamfaris@gmail.com
FB/IG: Haniza Hani









You Might Also Like

0 comments