CARA MERAWAT PENYAKIT KAKI TANGAN DAN MULUT

10:39

Tahu x ibu-ibu semua ape itu sakit kaki tangan dan mulut???

Apakah Penyakit Tangan, Kaki dan Mulut (HFMD) itu?

Sebagaimana namanya, penyakit HFM melibatkan tangan, kaki dan mulut seseorang pesakit. Ianya disebabkan oleh jangkitan virus dari kumpulan enterovirus yang boleh menjangkiti sesiapa sahaja terutamanya kanak-kanak berumur 2 minggu hingga 5 tahun.
Virus ini merebak melalui kontak secara lansung (direct contact) dengan titisan atau lelehan yang dikeluarkan dari mulut / hidung / najis pesakit (fecal-oral route). Jangkitan juga boleh berlaku melalui sentuhan lansung dengan  lepuh kulit (blister) pesakit.
Seseorang yang dijangkiti virus ini akan merasa sakit selepas 3 hingga 5 hari selepas terdedah kepada jangkitan virus ini. Kebanyakan pesakit akan sembuh sepenuhnya dalam tempoh beberapa hari.

Apakah tanda dan gejala penyakit ini ?
Penyakit ini mempunyai tanda-tanda seperti mengalami demam selsema dengan ruam.

Diantara tanda-tanda jangkitan ini ialah :








demam


sakit kerongkong



sakit kepala



hilang selera makan



ulser di tekak dan mulut



ruam dengan lepuh (blister)
  1. di tapak tangan
  2. kaki dan
  3. kawasan lampin.

Apakah komplikasinya ?

Seseorang yang dijangkiti virus ini akan merasai kesakitan selepas 3 hingga 5 hari setelah terdedah kepada virus ini. Kebanyakan pesakit akan sebuh sepenuhnya dalam masa beberapa hari. Tetapi di kalangan segelintir pesakit, penyakit ini boleh membawa maut setelah keadaan menjadi teruk di mana pesakit menjadi lemah, susah bernafas dan sentiasa kesejukan. Ini adalah akibat komplikasi. Jangkitan ini mungkin seperti sakit otot (miositis), bengkak hati dan inflamasi jantung (myocarditis) yang boleh menyebabkan maut terutamanya di kalangan kanak-kanak.


Bagaimana virus ini merebak ?

Cara utama penyebarakan virus ini ialah pengambilan makanan dan minuman yang dicemar oleh najis pesakit (fecal-oral route). Pencemaran ini boleh terjadi melalui sentuhan tangan yang memindahkan virus dari najis kepada makanan dan minuman. Virus ini juga boleh disebarkan melalui titisan udara / lelehan yang dikeluarkan dari mulut atau hidung pesakit apabial mereka batuk, bersin atau bercakap. Jangkitan boleh berlaku jika titisan udara yang mengandungi virus disedut oleh orang lain. Selain daripada itu, virus boleh tersebar melalui air liur pesakit dan sentuahan pada lepuh kulit pesakit.


--------------------------------------------------------------


Ni cerita anak saya yang terkena HFMD..

 



Dari hari Jumaat si kecil saya tetiba ade bintik2..ishk nape ek?.. sy pun letak aje minyak gamat kat kawasan bintik2 tu..

Eh asal x jalan pula? Dah ade kat lutut pulakk..
Ishk....pastu kitaorang pergi gombak..umah kak ipar sebab ade mak metua datang..

Sebenarnya mak metua dtg sebab nk jg anak kak ipar..kena campak or jintungan.. sebenarnya sy pun x tahu jintungan tu ape...

Mula2 ikut kata jak ipar no 4 kena chiken pop..xtahu ne 1 btl..sebenarnya sy risau nk g jumpa, sbb sy takut jangkit.yela sy ni belom pernah. org tua2 ckp klu lom pernah kena 99% nk kena tu mmg senang..

Jd sy takut. Mak metya terpaksa pergi ke rumah kakak sulung untuk jumpa. Tapi memang dah mak metua nak pergi situ sebabnya dia nak balik Terengganu dah.

Mulut dh ade bintik2 kt kaki si kecil blah kiri pulak.. Esok tu, sy hantar ke rumah pengasuh seperti biasa, tapi pengasuh call kul 11 pg... Eh asal pulak, penuhlah tanda Tanya di dada ni ha. Saya pun cakap nak balik half day. Terus bagitahu bos, nak kena balik anak x sihat. Bos pon on, sy pon balik jela dengan bergayanya...

Sampai kat umah pengasuh, asben pon ade masa tu, dia balik jap sebab rehat. Kami pon decide wak g klinik kesihatan berdekatan. Doktor India tu cek, dia cakap xbahaya ni...

Disebabkan terlampau risau, balik jer rumah terus saya mandikan si kecil dengan air garam. Lepas mandi letak ubat dan bagi dia tidur.

Sebenarnya pertama kali lah si kecil saya dapat sakit kaki tangan dan mulut. Kadang-kadang dia dapat batuk dan selsema. Tapi tu pon di sebabkan oleh saya la, sebab minum ais batu. Hehe... Kesian dia..

Shaklee ada cara untuk bantu hilangkan Sakit KAKI TANGAN DAN MULUT.

Set ni terdiri daripada MEAL SHAKES, NUTRIFERON DAN OMEGA GUARD.

MEAL SHAKES
Adalah mulitivitamin berbentuk serbuk. Rasanya sangat yummy!!! Anak sy x lalu makan lepas dapat sakit HFM, jadi Meal Shakes membantu meningkatkan selera makannya di samping sebagai antibodinya. Kalau anak ada sembelit pon boleh ambil Meal shakes kerana ia penuh dengan vitamin dan mineral.

OMEGA GUARD
Omega guard adalah minyak ikan semula jadi yang sangat bagus untuk antibodi kanak-kanak mahupun orang dewasa. Saya masukkan omega guard dalam bubur anak saya supaya dia sentiasa cergas dan bertenaga. Batok dan selsemanya berkurangan selepas mengamalkan Omega Guard. HFMDnya jugak cepat sembuh.

NUTRIFERON
Nutriferon ini akan meningkatkan sistem imunisasi anak kita dan kita. Bagi sesudu jer...selebihnya kita yang minum ;)

Saya tak suka ubat dari doktor sebab banyak kandungan dadah dalam ubatan itu. Selepas saya hampir setahun menggunakan Shaklee, tubuh saya, suami dan anak sihat sentiasa Alhamdulillah...

Jom order SET HFMD dengan sy...
Haniza
ID 1065866
FB Haniza Hani
0135131481

You Might Also Like

0 comments