Period Tak Teratur

15:02






Banyak faktor boleh menyebabkan period tidak teratur. Antara sebabnya ialah:


  • Stress
Period ni ibarat macam kawan baik kita setiap bulan. Bila kita buat masalah dengannya mestilah dia merajuk. Kita ni janganlah selalu sangat buat kawan baik kita merajuk. 

Selalunya, stress ni datang dari kita jugak.. Stress sebab gaduh ngan boypren, stress kucing mati, stress banyak sangat keje kat opis.

Ha citer pasal opis ni, sy pernah 1 bulan tu sy x period. Dan 1 bulan tu adalah bulan Ramadhan. Sebab ape x period? Sebab sy stress bebenor dengan pekerja kat opis sy... Hehehe... Bukan opis sekarang, tapi opis dulu.  

Jadi janganlah stress sangat. Buat releks jer...


  • Berat badan tak stabil
Ha dak pompuan ni suka sangat mendiet. Kalau berat badan kejap naik, kejap turun boleh menyebabkan hormon x teratur. Bila hormon tak teratur, mulalah period segan nak datang. Darah yang kotor dalam badan tak boleh nak buang. Jadi tak payah nak berdiet sangatlah. Jaga makan kita ye....


  • Menyusu
Selalu orang menyusu yang fully menyusu dari awal sampai la bila-bila. 

Sebenarnya, ada satu hormon yang di beri nama prolaktin iaitu hormon penyususan yang menyebabkan kalenjar pituitari menghantar arahan kepada hipotalamus agar tidak menghantar GnRH ke ovari. Jadi ovari tidak akan menghasilkan telur dan tidak merangsang estrogen. 

Oleh itu, tiada telur yang keluar maka tiada lapisan rahim yang terbentuk. Sebab itu kebanyakan ibu menyusu tidak mengalami kedatangan haid terutamanya ibu yang BF dan EBF.


  • Perancang Kehamilan
Ubat perancang yang di makan atau yang di cucuk yang tidak sesuai dengan badan boleh menyebabkan seseorang itu lambat atau tidak tetap periodnya. Namun bila berhenti makan pulak, badan masih perlu menyesuaikan diri dengan hormon sehinggalah menjadi stabil kembali.



Cara terbaik untuk mengatasi masalah kesuburan adalah dengan mengambil supplement GLA Complex. 





Kebaikannya:

* Melegakan senggugut
* Memudarkan parut dan jeragat
* Menstabilkan kitaran haid
* Membantu menambahkan kesuburan
* Mengecilkan cyst


Jom cegah period tak teratur dengan GLA. 


Hubungi:

iRHaniza
wassap/call/sms 0135131481
fb: Haniza Hani
umiadamfaris@gmail.com




You Might Also Like

0 comments