Kepentingan Kalsium untuk Ibu Mengandung

01:57


Ada ibu-ibu hamil malas betul nak ambil susu, ini kerana boleh menyebabkan muntah dan loya. Padahal susu amatlah penting untu mereka. Susu atau kalsium sangat penting untuk tulang. Jika ibu yang mengalami kekurangan kalsium, ini boleh menyebabkan ibu tersebut cenderung mendapat sakit pinggang dan kejang kaki.

Sebenarnya ibu hamil memerlukan 1000mg kalsium setiap hari, ini kerana 99% daripadanya di perlukan oleh kalisum manakala selebihnya untuk gigi dan lain-lainnya.

Kalsium sangat penting kerana ia berperanan:

  • Penting untuk proses ovulasi
Proses ini ialah proses pembenihan yang menyebabkan kehamilan yang juga melibatkan kalsium. Ia memberi tenaga kepada sperma untuk bergerak ke rahim.

Komponen kalsium berada di hujung sperma dan membantunyan memasuki mambran sel telur.


  • Penting untuk tulang
Tulang yang kuat bermaksud pengambilan kalsiumnya sangat tinggi. Terdapat dua jenis organ tubuh yang mengandungi kalsium iaitu karbonat dan fosfat. Kedua-duanya membentuk tulang yang padat dan kekal. 

Jika kurang pengambilan kalsium, ini akan mengakibatkan tulang ibu rapuh dan keropos. Semasa hamil, kalsium ibu di kongsi dengan janin. Makin janin membesar dalam rahim, keperluannya makin bertambah.


  • Penting untuk Gigi
Jika ibu kekurangan kalsium, gigi mudah rapuh. Ibu hendaklah bertemu dengan doktor gigi untuk sebarang pemeriksaan. Cabut gigi dan tampal gigi boleh di buat seawal kandungan berusia 1 minggu sehingga 4 bulan.

  • Penting untuk Jantung
Kehamilan juga menyebabkan kerja jantung menjadi bertambah berat. Jantung berdenyut secara berterusan adalah dengan bantuan kalsium. 

Ketika jantung mengepam, ion kalsium mengatur degupannya manakala kalsium pula mengaktifkan protein untuk menggerakkan otot jantung mengembang dan mengempis.

Kekurangan kalsium boleh melemahkan kemampuan otot jantung berdegup.



Sekiranya, ibu malas dan liat nak buat susu macam sy, jom kita ambil Ostematrix untuk membantu menambahkan kalsium kita...

1 biji Ostematrix = 1 gelas susu




Kebaikan Ostematrix kepada ibu mengandung:

  • Menguatkan tulang. Kalsium menghalang osteoperosis, menguatkan kuku, menguatkan gigi, dan sistem saraf. Selain itu, merawat tulang yang retak, kuku rapuh, ekzema dan gusi berdarah.
  • Membaiki kekejangan dan kebas-kebas kaki
  • Mengurangkan stress
  • Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik. 

Jom order Ostematrix dengan sy sekarang ^_^

Hubungi sy,

iRHaniza
wassap/call 0135131481
umiadamfaris@gmail.com
fb: Haniza Hani

Jika ibu-ibu inginkan sebarang tip penyusuan bolehlah jemput membaca entry ini
sy sangat cintakan Ostematrix...dan tak pernah tinggalkan Ostematrix..macammana boleh membantu sy? cuba baca di sini

You Might Also Like

0 comments