7 Punca Susu Ibu Berkurangan, Kesiannya Kat Anak

17:22


Sebenarnya, pengeluaran susu badan ini mengikut keperluan si anak. Tapi, kadang tu demands anak melebihi pengeluaran susu ibunya. Apabila si ibu mula bekerja, anak di hantar ke rumah pengasuh, ada masa inilah pengeluaran susu ibu mula berkurangan, dan permintaan anak mula meningkat dengan banyaknya.

Betul ke macam tu? Saya ceritakan 10 sebab mengapa ianya terjadi.

10 sebab susu badan mula kurang


#1 Kekerapan Mengepam


Biasanya, pada mulanya ibu mengepam di pejabat sehari boleh pam dalam 3-4 kali tapi bila ibu mula sibuk, ibu kurangkan sesi mengepam dari 2-3 kali sahaja. Atau, kadang-kadang terlampau sibuk, ibu langsung tak sempat nak pam.

Bila kekerapan mengepam itu kurang atau ibu langsung tak pam seharian, susu ibu akan hantar signal yang susu sudah cukup sebanyak itu hari ini. Apabila situasi begini di lakukan secara berulang-ulang, susu akan mula berkurangan.

Cadangan saya: jika anda terlampau sibuk, invest sikit duit untuk beli pam yang handfree, dan double pam. Sambil ibu buat kerja, ibu boleh mengepam dalam masa yang sama. Jika pejabat ibu berada di kalangan lelaki, bolehlah cover dengan nursing cover.


Nursing cover


#2 Cara Pengasuh Memberi Bayi Susu

Cara 1 ialah cara supply vs demand. Paham tak cara di atas? Bila hantar bayi kerumah pengasuh, tiba-tiba susu kita jadi tak cukup kan? Macam tak logik langsung! Siap pengasuh suruh balik dan hantar susu sebab tak cukup.

Mungkin jugak sebab bila anak menangis jer, pengasuh cepat-cepat bagi susu. Sebab baby kan, biasalah bila menangis jer, nak isap puting. Jadi baby pun redho jela minum susu.

Tu lah sebabnya, ibu pam susu dapat 20oz je tapi anak demands sampai 30 oz. Dah bila baby menangis saja, bagi susukan. 

Tapi ada jugak pengasuh yang panaskan siap-siap susu sampai penuh sebotol, bila tak habis, terus buang. Rugilah...

Saya cadangkan: ajarlah pengasuh bagi susu kat anak. banyak mana nak bagi. contohnya bagi 2 oz setiap kali pam. ajar dari awal. setiap 2 jam 2 oz.  Jadi tak lah membazir dan ibu mengalami kurang susu.


#3 Cara Ibu Simpan Susu Perahan

Ibu ingat anaknya minum susu dekat rumah pengasuh sebanyak 10 oz. Jadi ibu simpan lah dalam 1 botol tu 5 oz. Padahal, si anak minum 2 oz setiap kali minum. Sepatutnya jika anak minum 10 oz di rumah pengasuh, si ibu perlulah simpan siap-siap 2 oz setiap botol. Dan menghantar sebabnyak 5 botol kerumah pengasuh.

Bukannya minum 10 oz, tapi hantar 2 botol begitu. kalau simpan sebotol 5 oz, mungkin dah sesi kedua menyusu.

saya cadangkan: ibu simpan siap-siap susu ikut keperluan anak. anak minum 2 oz per sesi. jadi sebotol simpan siap-siap 2 oz.


#4  Pam Susu Rosak

Kadang-kadang pam yang kita guna setiap hari dah tak berkesan. Yelah kalau ada part pam tu rosak contohnya valve rosak, mungkin bila pam, susu tak habis keluar dan tak dapat membantu untuk kosongkan payudara.

saya cadangkan selepas pam, marmet dulu. habiskan sampai ke titisan yang terakhir, barulah production susu dapat hasilkan susu baru

#5 Stress

Bila banyak kerja atau bayi makin lasak, ibu mungkin akan mengalami stress. Stress jugak boleh mengurangkan susu. Ini kerana, ibu asyik melayan stress sampaikan tak layan langsung hormon penyusuan. 

saya cadangkan: sebelum pam, bertenang dan tarik nafas dahulu. tengok gambar bayi dan belek-belek benda yang menggembirakan. Insyaallah...


#6 Mengandung

Mengandung yess boleh mengurangkan susu. Ini di sebabkan oleh hormon estrogen dan progesteron meningkat menyebabkan prolaktin tertekan

#7 Perubahan bayi 

Bila bayi mengalami growth spurts memang kita susah nak jangka perangainya. Tabiat menyusu dia pun akan berubah. Kadang tu tak nak menyusu. Atau kadang tu bayi akan menjadi semakin demanding.

Saya cadangkan: ibu tambah sesi pam, atau jika anak tak nak menyusu tiba-tiba ibu pam ikut demands bayi seperti sebelumnya.



Bila susu ibu kurang, janganlah risau melampau. Banyak cara lagi boleh meningkatkan balik pengeluran susu.

 Cara banyakkan susu ibu


Saya cadangkan ibu mengambil dan mengamalkan:

Set Menyusu Shaklee 

Set menyusu shaklee ini ada ESP, Alfalfa, Ostematrix, Vitamin C, B- complex dan Vitalea.

Dan kalau boleh tambahlah jugak OMEGA GUARD   *_*






Sejak mengamalkan Set menyusu shaklee...


- badan sentiasa bertenaga
- kurang stress
- susu bertambah banyak
- kulit gebu dan cerah serta sekata
- susu ibu pekat
- alegi hilang
- jerawat tiada
- parut bersalin hilang
 - luka bersalin sembuh dengan cepat
- kuatkan balik dan kecutkan rahim dengan cepat
- lingkarang hitam hilang
- stretch marks hilang


oh.. semoga bermanfaat kepada semua ibu   *_*


Untuk dapatkan Set Menyusu Shaklee hubungi saya ye :-)


Pengedar Shaklee Anda,

Haniza
0135131481
ID: 1065866





You Might Also Like

2 comments

  1. set susu shaklee ada 6 botol ye..masa menyusu dulu isteri jie ambil yg ESP tu jer..

    ReplyDelete
  2. Stress tu kena elak time menyusu ni.. memang semakin stress jika susu kering...

    ReplyDelete