Migrain

16:59


Migrain adalah salah satu penyakit yang akan menyerang kepala. Kadang-kadang ia menyerang sebelah kiri sahaja, kadang2 sebelah kanan. Namun begitu, kajian menunjukkan, migrain tidaklah membawa kesan untuk jangka panjang. Dan sakit ini pun kadang2.

Selalunya, kalau dah migrain ni, satu kerja pun x boleh buat. Kecuali tidur. Kawan baik saya, kalau Migrain menyerang langsung x boleh tengok cahaya. Jadi duduk lah dalam gelap gelita. Migrain ni x menentu menyerang. Siang atau malam. Selain itu, Migrain jugak boleh menyebabkan seseorang itu muntah dan sensitif pada cahaya.

Ape punca sebenar MIGRAIN???

Migrain ni tak menentu puncanya. Tapi antara puncanya:

* Tidak cukup tidur, terlebih tidur atau tidur x menentu

* Pemakanan yang tak seimbang

* Perubahan cuaca. Cuaca terlalu panas di sebabkan oleh kemarau

* Stress di tempat kerja atau stress di rumah.

* Ketidak seimbangan hormon bagi wanita yang datang bulan.


Saya selalu migrain bila tidur saya terganggu. Hihihi... Tapi kejap jer... Macamne??? Dulu Migrain saya teruklah jugak. Sakit sehh kepala sebelah... Tapi sekarang senang jer nak menanganinya. 

Saya ambil supplement. Hehe...Supplement Shaklee ^_^

Antara vitamin yang saya selalu makan dan ambil sekiranya Migrain menyerang adalah:


B COMPLEX






Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan migrain. Vitamin B yang lengkap dalam B Complex Shaklee ini akan memastikan anda tak susah hati lagi kalau dapat migrain.


OSTEMATRIX




Ha ni pon terbaik jugak. Sebab lengkap dengan kalsium, magnesium dan vitamin D.

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, namun untuk menetapkan degupan jantung jugak dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium amat di perlukan untuk mempertahankan fungsi saraf, otot serta buah pinggang kita. 

Magnesium pula untuk mengekalkan metabolisme kalsium. Membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang yang mana, di sebabkan inilah migrain akan berlaku. Kajian jugak menunjukkan magnesium membantu mengurangkan sakit kepala atau migrain dan mengurangkan kekerapan berlakunya migrain.

Vitamin D pula sangat penting untuk penyerapan kalsium.


Kalau dah x tahan asyik kena ambil MC sebabkan migrain, jom order supplement ni dengan saya.

caranya mudah bangaaatttt:

Haniza
wassap/call/sms 0135131481 / 0179119260
umiadamfaris@gmail.com

You Might Also Like

0 comments