5 Sumber Karbohidrat Pengganti Nasi

23:17





Nasi adalah makanan ruji bagi masyarakat Asia termasuklah Malaysia. Pengsan kalau tak makan nasi walau sehari. Nasi di kategorikan dalam kumpulan karbohidrat. Namun pengambilannya harusla dikawal.

Sebenarnya kumpulan karbohidrat bukanlah hanya nasi semata-mata. Ini termasuklah:




  • Ubi
Ubi mengandungi pelbagai khasiat yang bagus untuk kesihatan malah ia juga boleh diambil sebagai makanan pengganti nasi. Secara umumnya, khasiat ubi boleh dikenali melalui warnanya. 

Contoh ubi bit yang mengandungi antosianin iaitu bahan antioksodan yang bertindak untuk mencegah pembuluh darah dari tersumbat. Ia juga baik untuk penglihatan , penyakit diabetes dan melindungi otak.

Keledek pula sangat baik untuk pencernaan. Kandungan beta karotena berupaya mengatasi kanser dan penyakit kardiovaskular. 





  • Sagu
Sagu adalah sejenis butiran atau tepungyang di peroleh dari batang pohon sagu atsu rumbia. Di Indonesia ia adalah menu wajib. Tepung sagu mempunyai rasa yang kuat namun protein dan lemaknya masih terkawal.





  • Kentang
Kentang boleh mengenyangkan perut. Bagi individu yang ingin menurunkan berat badan, penggambilan kentang amatlah di galakkan. 200gm kentang bersamaan dengan100gmnasi. Ia sangat bermanfaat untuk kesihatan. 





  • Pasta
Pasta di hasilkan daripada tepung, air, telur dan garam. Pasta wujud dalam pelbagai bentuk seperti makaroni, fettuccine, spageti,lasagne, danlain2 lagi.

40mg - 50gm karbohidratnya sama pengambilannya dengan nasi100mg. Namun,hidangannya hendaklah dengan secara sihat.





  • Jagung
Di perkaya dengan asid folat yang berfungsiuntuk mengawal tahap kesihatanpembuluh darah. Makanan ini boleh ditambah bagi melengkapkan keenakan sup sayur.

Setongkol jagung sangat mengenyangkan dan secara tidak langsung boleh mengelakkandari terus mencari makan lain.

Sangat mudahkan nak mengantikan nasi dengan makanan lain?


Kalau anda inginkan vitamin untuk mengurangkan kolestrol... click di sini

Hubungi sy jika anda ada sebarang pertanyaan mengenai vitamin Shaklee...

luvbf
iRHaniza
01351315481
umiadamfaris@gmail.com
ID 1065866

You Might Also Like

0 comments