Resepi Ayam Masak Kari Yang Sangat Sedap

17:55


Assalamualaikum..


Hobi saya ialah memasak. 


Saya suka sangat memasak sampaikan kalau boleh saya nak ajak satu kampung makan masakan saya. Saya juga sangat pandai memasak.


Hari ini saya masak Ayam Masak kari.


Jadi entry kali ini saya nak berkongsi resepi ayam masak kari yang sangat sedap. (hehe)


Resepi Ayam Masak Kari

Resepi ni sangat simple. Tapi sangat sedap!



Bahan-bahan memasak ayam masak kari

  1. Ayam seekor - di cuci
  2. Ubi kentang 5 biji - di buang kulit dan di potong 4
  3. rempah ratus - 4 sekawan
  4. bawang besar+bawang puteh+halia - di cincang
  5. asam keping
  6. serbuk rempah daging - 2 sudu / 1 paket kecik - campurkan dengan air siap-siap / bancuh
  7. garam - secukup rasa
  8. kelapa parut - mesin guna blender. santan yang mula-mula letak 1 bekas. blender lagi kelapa. kemudian santan yang cair tu letak dalam 1 bekas lain. blender 3 kali. 
  9. minyak- 2 sudu untuk tumis


Cara memasak ayam masak kari


  • Panaskan minyak.
  • masukkan bahan no 4 dan no 3. bila dah naik bau
  • masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan air. 
  • masukkan ayam dan ubi. biar air ayam keluar dahulu.
  • masukkan asam keping dan garam
  • masukkan santan yang cair tadi dalam periuk.
  • biarkan dalam periuk selama beberapa minit sehingga ubi dan ayam empuk. 
  • bila ayam dan ubi dah empuk masukkan santan pekat tadi.
  • kacau perlahan-lahan jangan sampai pecah minyak pulak.
  • bila dah menggelegak manja kacau lagi dan rasa. 
  • cukup rasa, tutup api dan hidang!


Sedap sangat di makan masa panas-panas!


Selamat mencuba!


Hubungi saya untuk dapatkan produk shaklee

Haniza
0135131481
ID: 1065866







You Might Also Like

0 comments