Petua Hilangkan Jaundice / Demam kuning Anak

01:33


Lepas bersalinkan Adam dekat Hospital Ipoh, Adam dapat jaundice. Sebelum tu sy adalah terbaca pasal jaundice ni, tapi tak ada lah sampai detail. Sebab confident sangat anak tak kan dapat jaundice.

Di sebabkan sy check in wad jam 12 am, jadi doktor terpaksa tahan sampai esokkan harinya. Doktor jugak nak ambil darah Adam untuk pastikan dia kena demam ke tak. Masa tu memang dah gelabah, sebab bila nak ambik darah mesti nak cucuk Adam kan. Mulalah watak sedih dalam diri sy ni. huhu

Adam bila di tolak ke dalam bilik untuk ambil darah tu, sakan menangis. Lagilah sy menangis dalam hati ni. Bila dah sampai bilik, diam pulak.

Lepas ambil darah terus sy susukan dia. Diam la kejap sebab tidur.

Tapi lepas tu jaga balik. Ibu-ibu kalau penat menjaga anak, ingat balik, mak kita pon penat jugak jaga kita masa kita baby. Semuanya kena hadapi dengan SABAR....



Ok, berbalik pada Adam tadi, selepas dia di sahkan jaundice, terus kena Admit wad baby pulak di 6c. Sy dah di benarkan balik. Masa tu sy asyik menangis jer lah sebab anak kena jemur bawah lampu, sangatlah bimbang sebab takut dia sejuk or tak selesa.

Lepas selesai segala urusan sy dengan doktor dan selesai pembayaran bil hospital, sy dan suami terus ke bilik baby. Banyaknya baby kat situ, kalau lupa nama baby dan lupa muka dia, memang lah boleh silap. Hehehe.. Kat wad ni di kawal ketat. Orang luar tak di benarkan masuk termasuklah nenek baby. Yang boleh cuma mak dan bapa baby jer.

Sebenarnya susah jugak nak bagi baby turun kuning dia. Mak sy suruh bagi susu formula. Sy tak sampai hati, sy tetap bf Adam macam biasa.





Ada caranya nak pulihkan jaundice baby ni...

Antara caranya:


  • Yang terpenting kepada baby kita, berikan dia susu sekerap yang mungkin. Kerap maksudnya 2 jam sekali. Kalau baby tidur kejutlah dan suakan puting. Menggalakkan baby menyusu kerap akan menggalakkan lagi baby membuang air besar dan menyingkirkan bilirubin dari badan.

  • Masa sepanjang menyusu, ibu perlu makan kurma dan pelu telan madu. Sebab susu ibu sangat baik untuk menghilangkan kuning.

  • Elakkan jemur baby di panas matahari.

  • Yang ni penting di amalkan oleh si ibu semasa anak dalam kandungan. Jangan tak tau, tapi kalau dah tahu tak yah lah cerita hihi... Ada 1 vitamin shaklee yang boleh di amalkan oleh si ibu semasa hamil. Amalannya perlu pada 32 minggu ke atas sahaja. Dosnya hanya sebiji sudah mencukupi. Vitaminnya ialah Alfalfa Shaklee. Ada customer sy, bila di suruh amalkan, dia menolak. Takut katanya. Jadi, rasalah sedih bila anak kuning bila di lahirkan...

Kalau nakkan anak sihat, InsyaAllah bila melahirkannya nanti, bolehlah amalkan Alfalfa semasa mengandung ketika ibu 32 minggu ke atad. Sebiji jer tau.

Jom order dengan sy...
Sy akan bagi konsultasi secara exclusive pada mereka yang membuat belian dgn sy..

Haniza
ID 1085866
0135131481
fb Haniza Hani


You Might Also Like

0 comments