Vitamin Untuk Ibu Hamil

01:08

Masa sy mengandungkan Adam, klinik bagi sy obimin. Warnanya pink. Makan setiap malam sebiji sahaja. Terus terang cakap sy memang jenis susah tahap gaban nak makan ubat. Tapi di sebabkan untuk baby sy, sy paksakan diri.

Masa mrngandungkan Adam, Alhamdulillah, sy langsung tak ada penyakit lain, seperti sesetengah ibu hamil yang lain. Cuma sy ada satu tabiat, iaitu kerap lapar dan berat badan selalu naik mendadak.

Kadang-kadang terjaga malam sebab lapar hehe...kadang-kadang rasa nak maaaakaannn jer sampai hubby terpaksa beli stok roti.


cakkk!!!!


Pernah masa balik kampung, orang sibuk nak tidur, sy sibuk nak makan sebab lapar tahap gabsn. Mak lah melayan sy makan. Ada ke makan nasi tengah-tengah malam. Havoc betollll hehe..

Setiap kali balik kampung, bila pegi checkup, berat badan pasti bertambah ke 2 kilo hua hua hua... terutamanya balik Teganu. Masa mengandung Adam sy suka makan makanan Terengganu, terutamanya nasi dagang. Hua hua hua

Tetapi.....

Mengandung kali kedua... berat badan sy sentiasaaaaaa consistent dan menepati berat badan yang di tetapkan. Maksudnya setiap minggu kena naik 500g. Kadang-kadang tak naik.. maintain jer...

Masa mengandung kali ni, sy jugak tak ambil obimin klinik. Sebab sy ambil supplement kesayangan sy. Iaitu SHAKLEE.

Semasa hamil ni, sy ada ambil beberapa jenis vitamin untuk hamil seperti:

ESP (Supaya kekal bertenaga, kurang lapar, kulit gebu, sbg protein, susu sentiasa ada dan pekat)

ALFALFA (32 week ke atas)

Garlic (utk cover keputihan dan elak ABS)

Ostematrix (minum susu tapi, kena ambil jugak sebab kalsium share 3 org, bertenaga dan badan tak lenguh-lenguh.

Vitalea (adalah multivitamin, memberi saya tenaga yang berpanjangan, jadi tak delah lemau walau 8 jam keje kt opis dan 8 jam keje kat rumah dan menaikkan hb sy hihi)

B complex. ( Menjadikan sy sentiasa mempunyai mood yg tenang dan juga di kenali sbg folic asid)

Vitamin C (membantu badan menyerap vitamin zat besi. Makanan yang kita masak, bila dah panas zatnya pun berkurang, jadi vitamin c ni cover kekurangan zat dalam badan saya)


Namun begitu, telanlah beratus-ratus biji vitamin or supplement pun kalau tak mengambil sejumlah air yang banyak, tak guna jugak.

Yang saya maksudkan di sini, air perlulah di ambil sebanyak 3 liter lebih.

Baru berkesan. Segala jenis kafein harus di elakkan.

Untuk kesihatan yang optimum semasa hamil, jom amalkan supplement shaklee. Kurang bajet? saya pun huhu...

Sy menggunakan duit saya sendiri je tau untuk beli supplement. No no hubby money huhu..

Oh ye..di sebabkan saya suka kan supplement ini, saya pun jadi ahli. Bila jadi ahli, terus kita boleh beli dengan harga ahli yang murah.

Penjimatannya sampai 25% tau...

Eh jangan buang masa..jom order dengan saya set hamil ni..

saya akan bagi consultation yg sangat exclusive untuk anda dan..kalau yang tak  beli dengan saya tu maaflah...



Haniza
ID 1065866
0135131481
FB Haniza Hani


Nota: kalau dah telan supplement ni, tapi tak  menjadi, carilah SID yang berguna macam saya, bukan SID yang jual dan tak bagi cara makan yang betul...

wallahualam...

You Might Also Like

0 comments