No junkfood plsss!!!

12:36


Bertemu lagi kita di page yang baru....

Sy dah janjikan nak cerita pasal keburukan makanan segera....

Jom kita baca why ye bahaya junkfood ni pada anak-anak kita...

Makanan segera bukan sahaja digemari oleh orang dewasa tetapi juga kanak-kanak. Makanan segera seperti gula-gula, keropok dan sebagainya boleh mendatangkan banyak keburukan jika diamalkan berlebihan. Makanan segera boleh didapati dengan mudah sama ada di rumah mahupun di sekolah. Makanan segera boleh mendatangkan kesan dalam jangka masa yang pendek mahupun panjang sekiranya diambil secara berterusan.

KESAN JANGKA PENDEK
1. Gemuk.

*Lebih ramai kanak-kanak mengalami berat badan berlebihan terutama mereka yang mengambil makanan kurang seimbang dan gaya pemakanan berbentuk segera. Dalam masa sepuluh tahun lagi, satu daripada sepuluh orang kanak-kanak boleh menjadi gemuk.
2. Mengambil banyak kuantiti gula di dalam manisan, coklat dan makanan ringan yang boleh menyebabkan kesan terhadap mental.

KESAN JANGKA PANJANG
1. Kanak-kanak mempunyai risiko tinggi tahap kolesterol yang berlebihan, walaupun ia mungkin tidak menunjukkan tanda pada peringkat awal namun anak tersebut berisiko mendapat penyakit jantung apabila menjangkau usia 40 an.
2. Diet yang mengandungi kadar lemak yang tinggi, rendah kuantiti buah-buahan serta rendah kuantiti sayur-sayuran boleh memberi kesan barah usus, payu dara dan perut pada kemudian hari.
Makanan yang sihat mungkin agak sukar disediakan kerana ia mungkin mengambil masa yang agak lama dan memerlukan kos yang agak tinggi.

Walaupun ibu sedar tentang makanan seimbang dan sihat serta mengambil langkah mengubah diet sekeluarga, kanak-kanak dan ibu bapa mungkin enggan mengikutinya.

Sekarang kita pilih... nak bagi makanan yang penuh berkhasiat atau beli jer junkfood kat kedai...kan senang...btl x? Fikirkan ye...

Oklah... dah masa untuk lunch ni... jom makan...

Tapi kalau rasa nak order or nak tau pasal shaklee

Mudah sahaja..
Sy adalah pengedar sah Shaklee
ID: 1065866

FB: Haniza Hani / Hots Suppliment Umi Adam
Mail :
umiadamfaris@gmail.com
call/sms 013-5131481 / 017-9119260

You Might Also Like

0 comments