Cara Elak Kencing Manis Ketika Hamil

22:02



Assalamualaikum semua...

Sihat ke semua?

Kali ini, entry saya berkisar tentang cara untuk mengelak kencing  manis semasa mengandung.




So far, dah dua kali mengandung, saya tak da masalah dengan GDM atau kencing manis ni. Dan saya harap kalau mengandung lagi kali kedua, tak de lah masalah GDM.


Sebab masa kandungan pertama, saya terpaksa minum air gula tapi, keputusannya normal. Walaupun berat badan masa tu naik jugak haha lalu makan lah katakan... tapi sekali jer kena test setiap kali mengandung. Yang boleh berat badan naik tu sebab balik kampung. Pantang sangat balik kampung, asyik nak makan. Hehe...


Kenapa kena minum air gula semasa hamil?







Bila di tanya pasal sebab saya minum air gula ni, nurse sengeh-sengeh jer.. buntu jugak masa tu. Tapi bila tanya doktor, ini jawapan doktor:

  • mempunyai ibu dan bapa yang menghidap diabetes
  • berat badan naik mendadak
  • mengandung sebelum ni memang ada GDM
  • ibu lahirkan anak yang besar.

Saya 2 kali minum air gula. Masa mengandung kali pertama sekali dan kali kedua sekali. Mak ai... perit tekak saya! Nasib baik tak sampai termuntah. sebab kalau muntah kena minum lagi se mug!!!


Prosedur minum air gula bagi ibu hamil

  1. Doktor akan tetapkan tarikh tertentu untuk datang ke klinik. Dia akan tulis tarikhnya dalam buku merah tu. dah ada tarikh senanglah kita nak plan cuti. Saya ambik cuti sehari. Sebab tak kuasa nak ulang alik bawak kereta.
  2. Doktor mintak saya berpuasa. Berpuasa ni kena puasa sehari sebelum. Maknanya, jam 10 malam sehinggalah keesokkan harinya. 
  3. Bila sampai kat klinik, bacaan gula dalam darah pun akan diambil. Masa ni lah rasa seram sejuk sebab kena ambik darah!!!
  4. Selepas itu ibu akan diberi minum air gula atau air glukos sebanyak 1 mug! sebelum ni belum ada perasa-perasa air gula ni. sekarang ada orange lah. Boleh pilih nak perasa apa sebelum minum. Ya Allah!! rasa perit tekak! jangan muntah pulak ye. kalau muntah, kena mnum balik.
  5. Lepas tu, saya di suruh balik atau tunggu selama 2 jam. Okay saya memang decide untuk balik jer, sebab jarak rumah dan klinik pun tak jauh mana.
  6. Lepas 2 jam, bacaan gula dalam darah akan di ambil sekali lagi. Ha... masa ni lah nak tengok result tu sama ada ada kencing manis ke tak.

Tapi, memang bertabah tak makan minum masa tu. Bayangkanlah saya kena puasa dari jam 10 malam semalam, lepas tu kena tambah pulak 2 jam! Mak ai lapar kot! 



Jadual GDM untuk ibu hamil

Bacaan -  dari 70 - 99 mg/dL (3.9 - 5.5mmo1/L) = NORMAL

Bacaan - dari 100 - 125 mg/dL (5.6 - 6.9mmo1/L)  = BERISIKO DIABETES

Bacaan - 125 mg/dL (7.0 mmo1/L) keatas = DIABETES



Risiko diabetes (GDM) kepada ibu hamil


Banyak risiko penyakit berbahaya jika anda ada masalah GDM ni. Walaupun semasa tak mengandung tak de diabetes, tapi bila ada diabetes semasa mengandung tetap ada risiko untuk dapat penyakit-penyakit berbahaya.

Antaranya:

  • Sakit jantung
  • Darah tinggi
  • kegagalan buah pinggang
  • diabetes

Kalau ada GDM ni membawa masalah jugak kat kandungan kita. Antaranya:

  • Bayi besar dalam kandungan 
  • Tarikh bersalin cukup-cukup hari - kalau dah due pun,tapi belum bersalin, doktor akan induce supaya bersalin masa tu.
  • Pemantauan rapi. - setiap 2 minggu kena ergi checkup. Ada ibu sampai kena cucuk insulin kalau bacaan darahnya terlampau tinggi.
  • Risiko kepada bayi -  jaundis bila lahir, dan gula dalam darah rendah.


Cara elak kencing manis ketika hamil 


Ha... saya ada caranya tersendiri. semasa mengandung anak pertama, saya mengandung dalam keadaan normal. Tapi kali kedua mengandung doktor beritahu yang jika mengandung selang setahun pun akan berisiko GDM. Tapi Alhamdulillah... bacaan darah saya normal.


Dan jika berat badan saya naik berlebihan dari yang di tetapkan, saya berisiko GDM. Tapi semua yang doktor cakap tu tak benar belaka. Sebenarnya doktor hanya risau sahaja. 


Mengandung kali kedua, saya langsung tak ambil ubat yang klinik bagi. Bila di tanya nurse, ini cerita saya!


Semasa menyusukan Adam, saya memang consume Set Menyusu Shaklee. Sampailah saya di sahkan mengandung semasa Adam masih lagi menyusu. Ketika itu sudah nasib saya, tak dapat menyusukan Adam sampai 2 tahun.


Tapi, saya ingat bila saya di sahkan mengandung tu, saya langsung tak boleh menyusukan Adam, tapi saya tetap teruskan dengan berbekalkan supplement shaklee yang saya ambil setiap hari.

Asbab saya ambil set menyusu dan hamil, saya dapatlah menyusukan Adam sampai 1 tahun 5 bulan. 


Semasa mengandung kali kedua, saya berbincang dengan suami yang saya tak nak ambik sebarang ubat kerana saya menyusukan Adam. Jadi suami pun menyokong saya ambil supplement shaklee sahaja.

Saya memang ambil full set Set Hamil Shaklee...



  • Vitalea
  • ESP
  • Vitamin C Plus
  • B complex
  • Ostematrix
  • Omega Guard


Saya ambil kesemuanya. Set hamil dan tambahan Omega Guard. Dengan pengambilan set ni, kesihatan saya menjadi bertambah baik

Asbab saya ambik Set Hamil ni.... 

  • saya tak kena diabetes yang di risaukan oleh doktor tu. 
  • hb saya sentiasa 11.0 keatas dan tak pernah rendah dari 11.00
  • bp saya normal. tak pernah lebih, tak pernah kurang.
  • berat badan terkawal
  • Bayi saya pun sihat.
  • Kaki saya tak kejang setiap malam seperti sebelum ni
  • Pinggang pun tak sakit


Alhamdulillah.... saya harap jika saya mengandung lagi kali kedua, kesihatan saya baik dan di permudahkan...



Nurse tanya pada saya, tak nak ambik obimin??? Saya cuma jawab.

"Kali ni, saya consume supplement shaklee sahaja"



Alhamdulillah... sentiasalah berdoa agar kesihatan kita terjaga semasa mengandung, Insyaallah.

Hubungi saya untuk dapatkan set hamil shaklee....


Pengedar Shaklee 


Haniza


0135131481

ID: 1065866




You Might Also Like

0 comments