Tips Sembuhkan Luka Bersalin Dengan Cepat

10:24

Tips sembuhkan luka bersalin:





Sumber: google




1. sebelum bersalin, trimester ke 3

Sebelum nak bersalin tu buat senaman kagel (kemutan otot seperti menahan kencing). dan lakukan urutan perineum. cara ini untuk melatih dan menguatkan otot kita Di bahagian tersebut untuk mengelakkan kita menghadapi tekanan semasa proses nak bersalin nanti.



2. Senaman kagel selepas bersalin

teruskan membuat senaman kagel selepas bersalin. ini dapat membantu merangsang peredaran darah dan mempercepatkan penyembuhan luka. juga dapat membantu anda Dari kencing tak lawas.



3. jangan banyak bergerak.

Alah..kan kita baru lepas bersalin. jangan lah lasak sangat kehulu kehilir. bagilah orang lain yang buat tugas-tugas berat.

jaga juga cara duduk, duduk bersimpuh. jangan bersila. kalau melunjur, kepit kaki masa melunjur. jangan melunjur terkangkang.

nak bangun, bangun perlahan-lahan ini kerana untuk mengelakkan vigina kita yang berjahit tertetas. bahagian virgina ni kulitnya sangat lembut.



4. kencing dengan betul

kadang-kadang nak kencing pun rasa sakit. pedih. tapi kencinglah ikut keselesaan kita. dan Cuci dengan air suam.

kemudian keringkan vigina dengan tuala. tekap-tekap sahaja.




5. Cuci vigina

cucilah vigina dengan ubat luka yang diberikan oleh pihak hospital. atau anda boleh gunakan basic h Shaklee untuk mencuci bahagian vigina anda. Cuci bahagian jahitan tu supaya cepat kering.




6. elakkan sembelit.

Ha...yang ni kedua mengerikan! bab sembelit ni memang menakutkan. kalau sembelit jangan risau sekarang doktor ada bagi ubat untuk lancarkan pembuangan. kalau saya pula, saya ambik Ostematrix sebaik sahaja selepas bersalin.

elak sembelit kalau boleh. sembelit ni bahaya juga pada jahitan. sebab ada yang kena jahit Di punggung sebab angkat punggung semasa meneran. jadi jaga-jaga.




7. jangan sentuh vagina dengan tangan

konon nak rasa kot-kot jahitan dah okei atau tidak kan. jangan! biar je luka tu sembuh dengan sendirinya.

sebab kalau kita dok sentuh takut nanti kuman yang ada kat tangan tu, terkena pulak kat vagina.




8. jaga kebersihan vagina.

kerap tukar pad jika terlalu banyak darah, sentiasa pastikan vagina bersih untuk mengelakkan sebarang jangkitan kuman. Cuci dengan air suam ya.




9. cukupkan keperluan nutrisi badan

ambil supplement. dengan pengambilan banyak vitamin c dan zinc boleh membantu penyembuhan luka dengan cepat. masa berpantang Ammar saya ambik vitamin c dan zinc komplex untuk sembuhkan luka saya. cepat sikit sembuh berbanding Anak pertama.

bukan setakat luka, imun dan kulit Anak pon sihat.

saya ambik sepenuhnya set berpantang semasa bersalin Anak no 2. Semasa anak sulung saya belum kenal shaklee. Kenal shaklee selepas habis pantang. itu pun sebab susu saya mula merudum teruk selepas naik kerja.

memang saya puji set berpantang Shaklee sebab luka jahitan cepat sembuh, saya tak sembelit, susu saya banyak sangat semasa berpantang sampai boleh menyusu dua orang anak sekaligus , badan saya bertenaga setiap hari, muka tak kusam dan kulit menjadi cantik.


mitos mengatakan yang makan sayur tak boleh dan minum banyak air tak boleh adalah sangat-sangat tak betul.

Cuba fikir balik bagaimana kita nak cukup nutrisi dan hasilkan susu ibu yang baik kalau sayur tak nak makan? bagaimana kita boleh tak minum air dengan banyak? darah nifas sentiasa keluar, badan kena minum air banyak supaya tak terhidrate. dan jika kurang minum air bagaimana tak nak sembelit? kekurangan air juga menyebabkan luka episiotomi sukar sembuh dan masalah sembelit pula akan menyebabkan kesakitan ketara pada luka itu.


kalau anda sebelum ini mengalami gejala seperti luka lambat sembuh, badan tak bertenaga, seram sejuk, sembelit sampai 2 3 minggu dan sakit badan semasa berpantang, saya rasa mengandung kali ini anda mesti merancang untuk Berpantang dengan set Berpantang Shaklee.


Testimoni berpantang dengan SET BERPANTANG SHAKLEE
















Set Berpantang Shaklee












Hubungi saya untuk dapatkan set berpantang shaklee

You Might Also Like

0 comments