3 Cara Mudah Pekatkan Air Susu

09:13

Pernah tengok tak air susu ibu yang cair? Semua ibu menyusu ni nak air susu dia pekat. Nak pekat sampai banyak lemak-lemak susu keluar . 


Sebab dorang nak pekatkan susu, takut baby tak kenyang, tak mau baby asyik melekat ja.

Saya pon macam mereka... Boleh lenguh pinggang kalau baby menyusu sambil tidur. Nak tarik dan lepaskan bukan senang. Silap-silap dorang meraung bila kita cuba lepaskan, silap-silap kita pulak kena gigit!! 

Saya kongsikan 3 tips yang saya amalkan sepanjang menyusukan Adam dan Ammar.

Tips pekatkan susu ibu.


1) Pam sekerap-kerapnya. 

Dekat pejabat, jangan skip Pam, sibuk pun kena Pam, kalau tetiba kena masuk meeting, free style kan Pam.

Kalau kat opus ramai sangat staff lelaki, free style kan jugak Pam tu. Jangan lupa cover sikit. Pelihara la aurat kita tu k...

Kat rumah, kalau anak tak nak menyusu, contohlah asyik nak main je. Tapi sekali menyusu, kebas pinggang sebab lama sangat. 

Jadi kat rumah, Pam dulu susu yang mula-mula. Lepas pam jangan simpan dulu susu tu, ambik baby ajak dia isap susu dulu. Lepas dia dah isap, kita Pam sampai ke titisan terakhir. Marmet pon boleh. Dorang cakap market ni susah, tapi ketahui lah marmetlah rangsangan kedua terbaik selepas isapan mulut baby. Tapi ramai yang malas belajar marmet.


2) Minim air suami sebelum dan selepas Pam

Masa menyusu Adam dan Ammar saya jarang minum air sejuk. 

Sebab anak saya lahir setahun sorang, lepas Ammar 2 tahun dan Adam 3 tahun baru saya berani ambik air sejuk.

Saya pun tak berapa suka minum air sejuk. Boleh menyebabkan buncit :-p he he...

Minum air suam sebelum menyusu atau sebelum Pam. Minum jer 500ml.. Saya memang minum air banyak. Lagipun saya ambik supplement kan, jadi nak berkesan supplement tu kena ambik banyak air.

Lepas minum pam dan menyusu. Selepas Pam atau menyusu pon minum lagi 500ml air suami.  

Cuba la kat rumah..


3) Minum ESP dan set menyusu Shaklee...

Pagi-pagi sebelum pergi kerja saya akan minum esp yang dicampur dengan oat. Tak pun susu.. Kadang-kadang campur dengan kurma, kadang minum dengan madu. 

Rajin sikit saya masukkan oat, esp, kurma, dan nestume. 

Kalau nak rasa sedap he he saya campurkan dengan air sirap bandung, air sunquid, esp+yogurt, esp+black current, esp + kiwi he he...

Insyaallah... Susu akan jadi pekat.. Pekat sampai keluar lemak dan kuning-kuning. Sampai pembantu pengasuh saya terkejut susu saya pekat.

Lagi satu saya memang amalkan set menyusu Shaklee.

Set menyusu Shaklee ni ada Alfalfa, Vitalea, BComplex, Omega Guard, Ostematrix dan Vitamin C. Yang ni memang set premium.

Lepas makan set menyusu ni, badan jadi fix! Anak dan saya pon jarang dapat sakit. 

Yelah.... Kadang Allah mesti akan uji kita. Tapi saya bersyukur sangatlah sebab Allah temukan saya dengan produk ni. 

Memang sangat puas hati. Susu banyak, badan sihat, bertenaga luar biasa!!! Macam supermom! 

Kalau tak dapat tido cukup tiap hari macam tak de hal jer!


Semoga perkongsian saya Kali INI memberi manfaat kepada ayah dan ibu-ibu menyusu Di luar sana. 

Syukur Alhamdulillah... Ammar dah berusia 2 tahun 3 bulan... Tapi masih menyusu badan macam baby 3 bulan Haah

Hubungi saya untuk dapatkan khidmat consultasi tentang penyusuan..

Hubungi saya untuk dapatkan nasihat tentang penyusuan

Hubungi saya untuk dapatkan supplement terbaik sepanjang penyusuan. 

Hubungi saya di:

Pengedar Shaklee Anda,
Haniza
0135131481


You Might Also Like

0 comments