10 Tanda-tanda Menghidap Diabetes Dan Langkah Pencegahannya

12:01



Badan kita pada mulanya sihat. Tapi kemungkinan yang kita tak tahu, diabetes ni datang tanpa langsung kita duga. Jom kita kenali tanda-tanda awal diabetes dan langkah-langkah untuk mencegahnya.






10 Tanda-tanda awal diabetes


1. Kerap berasa dahaga

2. Kerap buang air kecil terutamanya ditengah malam.

3. Penglihatan mula kabur.

4. Keletihan yang melampau tana sebab yang diketahui.

5. Berat badan berlebihan

6. Berat badan semakin berkurangan

7. Kerap berasa lapar

8. Kerengsaan kulit

9. Luka lambat pulih

10. Craving makanan manis



Selalunya pesakit diabetes kurang peka dengan tanda-tanda awal ini. Mereka menjalani kehidupan seperti biasa. Mereka akan mula sedar yang mereka menghidap diabetes selepas menjalani pemeriksaan doktor.


Setelah kita mengenali tanda-tandanya, jom kita kenali dulu apa punca kita terkena penyakit diabetes ni?


Punca-punca diabetes melitus


Diabetes melitus ni semua orang boleh dapat. ianya tak kenal usia.. Kalau dahulu, diabetes ni akan menyerang golongan tua sahaja, yang usianya dalam 40 an ke atas. Tapi sekarang, kanak-kanak dan remaja jugak adalah penyumbang penyakit diabetes ini. Penyumbang terbesar diabetes ni ialah golongan yang berusia 30 an ke atas.


Penyakit diabetes ini ialah satu keadaan di mana tubuh tidak dapat menghasilkan jumlah hormon insulin yang cukup untuk menukarkan kepada gula. Gula ni sangat penting untuk tubuh kita kerana ia sebagai tenaga dalam badan kita.



Terdapat 2 faktor utama yang menjadi punca berlakunya diabetes.


1. Tubuh tidak menghasilkan sebarang insulin. Pesakit perlu mengambil suntikan.

2. Tubuh tidak lagi menghasilkan paras insulin yang cukup ataupun tidak menggunakan insulin dengan betul seperti biasa.



Golongan yang berisiko mendapat diabetes


1. Adik beradik atau ahli keluarga pesakit diabets

2. Anak-anak kepada ibu bapa yang mempunyai masalah diabetes

3. Individu yang mempunyai masalah diabetes dalam sejarah keluarga

4. Individu yang mempunyai berat badan berlebihan dan obesiti, jenderung mendapat diabetes

5. Individu yang mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat dan malas nak bersenam

6. Wanita yang hamil BMI nya lebih dari 30.



Cara mencegah diabetes


Terdapat beberapa cara untuk mencegah diabetes. Antaranya:


1. Pemakanan sihat



Amalkan mengambil makanan yang sihat dan seimbang serta dalam kuantiti yang berpada-pada.


2. Bersenam


Lakukan senaman setiap hari selama 15 minit. Atau 3 kali seminggu. Mulakan dengan senaman ringan dan kemudian tingkatkan masa bersenam. Ajak orang-orang tersayang bersenam bersama-sama.


3. Penjagaan kesihatan

Lakukan pemeriksaan doktor apabila anda rasa anda ada tanda-tanda seperti di atas. Ambil ubat-ubatan yang doktor syorkan dan ikut nasihat doktor.



4. Tidur dan rehat secukupnya


Tidak mendapat rehat yang mencukupi boleh menyebabkan penyakit-penyakit yang tidak diingini berlaku. Antaranya sakit diabetes.


5. Amalkan Supplement

Tujuan kita ambil supplement ialah untuk menyokong keperluan zat dan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh supaya dapat berfungsi dengan baik.


Supplement yang boleh diambil oleh pesakit diabetes ialah:


Vivix Shaklee
B complex
Vitalea
Sustained release vita-c 500mg
Omega Guard
Ostematrix
GLA



Fungsi supplement untuk masalah diabetes:


Vivix Shaklee










Bagaimana vivix membantu masalah diabetes?


Resveratrol yang terkandung dalam vivix merupakan antioksisa yang berkuasa yang dapat membantu atasi diabetes. Resveratrol adalah sejenis phenol semulajadi yang wujud di dalam anggur kulit merah dan knotweed jepun.


Fungsi Resveratrol dalam vivix ialah:


  • Membantu meningkatkan sesitiviti tubuh terhadap insulin
  • Tahap sensitif tubuh terhadap insulin mampu menghentikan perkembangan diabetes.
  • Kehilangan sensitiviti terhadap insulin akan memaksa bahagian pakreas dalam tubuh mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal paras gula dalam darah. Apabila pankreas tidak mampu lagi menghasilkan insulin, maka terjadilah diabetes
  • Resveratrol dalam insulin mampu meningkatkan sensitiviti dalam tubuh insulin
  • Membantu mengaktifkan enzim SIRT1 - Enzim SIRT1 ialah enzim yang bertanggungjawab terhadapa rembesan hormon insulin dan tahan sensitivitinya kerana untuk mencegah atau merawat diabetes, enzim ini perlu diaktifkan.
  • Vivix dapat repair sel, pankreas, enzim dan hormon sampai ke tahap DNA. 

B complex 


Bagaimana b complex membantu masalah diabetes?

  • Membantu menukarkan gula kepada tenaga
  • Membantu mengurangkan keletihan
  • pesakit diabetes memerlukan vitamin B12. Jika vitamin B12 kurang, risiko untuk mendapat penyakit jantung tinggi
  • Vitamin B adalah makanan tambahan yang diperlukan oleh pesakt diabetes untuk mengurangkan masalah sakit saraf dikalangan pesakit diabetes. B complex mengandungi semua 8 jenis vitamin B yang diperlukan. Selain itu ia ditambah sistem penyerapan bioaktif berpatent iaitu ia sangat mudah larut didalam badan.
  • Vitamin B jenama lain yang ada dalam pasaran mempunyai kadar penyerapan yang sangat rendah. Penyerapan yang sangat lemah ini menyebabkan badan tidak dapat menyerap vitamin B dengan sebaiknya.


Vitalea


Pesakit diabetes memerlukan makanan yang kaya dengan kromium untuk mengekalkan tahap gula yang sihat.

Kromium adalah mineral yang membantu insulin supaya insulin dapat bekerja dengan lebih efektif dan membantu sel badan bertindak balas dengan insulin dengan lebih baik. Dengan kromium kita akan dapat mengekalkan tahap gula yang sihat.

Vitalea adalah supplement shaklee yang mampu menambahkan tahap kromium dalam badan. Tapi kandungan vitalea bukan kromium sahaja ya, tapi vitalea mengandungi pelbagai jenis vitamin yang sangat-sangat diperlukan oleh tubuh. Ini kerana vitalea adalah multivitamin shaklee.

18mg zat bsi dalam setiap sajian (2biji), ia sangat penting untuk ibu hamil untuk mendapat hb yang normal. Dengan teknologi microasid folik berpaten, Vitalea akan larut dalam darah dengan lebih cepat.




Sustained release vita-c 500mg


Pengambilan vitamin C adalah untuk mengurangkan level sorbitol. Sorbitol adalah sejenis gula yang tidak dapat ditukarkan kepada tenaga. Sorbitol akan terkumpul di dalam sel, ini akan mengakibatkan ia menjejaskan sel anda contohnya sel mata. sel buah pinggang dan sebagainya.

Pengambilan vitamin c dapat mencegah gula dalam darah daripada ditukarkan kepada sorbitol, sebaiknya ia akan ditukarkan kepada tenaga.

Vitamin C shaklee ada 500 mg setiap tablet. Ia sangat penting untuk sistem penyerapan yang berterusan iaitu membantu memastikan vitamin c akan dilepaskan sebanyak 100mg kedalam badan. pada setiap jam. Di tambah dengan 120mg bioflavonoid ia dapat melindungi tablet vitamin c, daripada aktiviti oksidasi dan seterusnya meningkatkan vitamin c.


Omega Guard

Selalunya paras kolestrol dan tekanan darah akan naik dan akan menyebabkan serangan jantung. Disebbkan itu, pengambilan minyak ikan omega 3 sangat membantu meningkatkan tahap trigiles, iaitu sejenis lemak dalam darah dan mengekalkan kesihatan jantung.

Minyak ikan yang saya syorkan ialah Omega Guard. Omega guard ni sangat istimewa, kerana:



a: Mempunyai ketulenan yang tinggi

Menjalankan proses penyulingan molekul berperingkat justeru dapat menapis bahan berbahaya contohnya bahan logam seperti lead, lumbum dan merkuri (yang boleh merosakkan sel otak),, Dengan mengamalkan minyak ikan shaklee, anda tidak perlu risau masalah kontaminasi, ia turut sesuai untuk ibu mengandung dan kanak-kanak.

Minyak ikan omega guard juga menapis lemak yang tidak sihat. Contohnya lemak trans. yang selalunya dijumpai dalam planta, softening, marjerin yang menyebabkan kolestrol meningkat dan meningkatkan risiko serangan jantung.


b: Membekalkan lebih EPA dan DHA


Omega Guard membekalkan lebih EPA dan DHA berbanding jenama lain, Setiap hidangan omega 3 anda akan mendapat 90% EPA dan DHA. Berbanding jenama lain yang hanya membekalkan 30 -50% EPA dan DHA sahaja.



Ostematrix


Magnesium adalah satu mineral yang terlibat dalam 300 fungsi enzimatik. Kekurangan magnesium boleh menyebabkan diabetes, hipertensi. Kalau dalam sumber pemakanan, magnesium ada dalam badam, kacang brazil, biji labu, kangkung, taufu, bayam dan sebagainya.

Zink jugak sangat penting untuk pesakit diabetes. zinc boleh menyembuhkan luka. Zinc diserap dari usus. Warga emas yang ada luka boleh sembuhkan luka mereka dengan zinc. Zinc juga turut terlibat dalam penyimpanan insulin.

Kalsium dan vitamin D terlibat dalam modulasi sistem imun serta perembesan dan tindakan insulin pancreas,

Magnesium, zinc kalsium dan vitamin D ada dalam ostematrix shaklee. Jangan ingat ostematrix ni kalsium sahaja tau..


GLA

Pesakit diabetes memerlukan asid lemak sihat iaitu GLA (gamma-Linolenic acid). GLA sangat penting sebagai agen anti rada. Ia dapat mengurangkan simptom sakit saraf kepada pesakit diabetes. Bagi pesakit diabetes, GLA membantu:


  • Mengurangkan kekebasan dan kesakitan tapak kaki dan tangan
  • Memelihara kesihatan sistem saraf
  • Mengurangkan risiko kebas kaki dan betis

Terdapat GLA dari sumber lain seperti:

  • Blackcurrent oil (setitis hanya memberikan kepekatan sebanyak 15-20% sahaja.
  • Evening Primrose - memberikan 7-10% kepekatan sahaja.

GLA Complex daripada shaklee pula adalah daripada ekstrak bunga borage dan memberikan kepekatan GLA paling tinggi berbanding yang lain. Setiap titis memberikan 17-25% GLA.


Ini lah set yang saya cadangkan untuk pesakit diabetes. Setiap vitamin mempunyai fungsinya tersendiri.

Fungsi setiap vitamin boleh mencegah dan membantu merawat.



Bukti daripada testimoni yang berjaya menurunkan gula mereka.














Hubungi Saya

HANIZA
0135131481

#pengedarshaklee


Saya juga menawarkan perkhidmatan untuk COD barangan shaklee di kawasan yang berdekatan dengan saya.


Kawasan COD:


  • TELUK PANGLIMA GARANG
  • SIJANGKANG
  • BANTING
  • KLANG
  • BUKIT TINGGI
  • SHAH ALAM
  • KUALA LANGAT
  • PENDAMAR
  • PANDAMARAN
  • PULAU INDAH
  • NORTHPORT
  • PORT KLANG
  • TELUK GONG
  • JENJAROM










You Might Also Like

0 comments