Menyusu Dan Berpuasa, Mampukah Saya Seorang Ibu?

08:17



2 tahun yang lepas, saya dah merasa menyusu, mengandung dan mengepam dalam masa yang sama di bulan puasa.

Puasa kali ini lain sikit, Adam dah wean off, dah 3 tahun kot. Ammar jelah sekarang. Dan tahun ni, puasa lain sikit sebab, saya tak kerja. Saya WAHM (WORK AT HOME MOM). Kerja jugak la tu!

Saya ingat jadi WAHM tak lah penat. Rupanya jadi WAHM lagi lah penat. Bukan setakat menyusu, kerja rumah macam mengemas rumah, cuci pinggan mangkuk, memasak, mengemop, cuci dan lipat baju, semua kena buat. Suami tolong on weekends sahaja.

Dah bukannya buat kerja rumah sahaja, bisness online lagik..

Tapi, semuanya dah di tentukan ILAHI.


Mampu ke saya nak berpuasa, menyusu dan bekerja??

Saya ada beberapa tips yang boleh saya kongsikan supaya ibu-ibu boleh amalkan semasa berpuasa ni. Mudah-mudahan dapatlah kita berpuasa penuh dan sentiasa bertenaga di bulan Ramadhan ini.

Tips Dan Panduan Berpuasa Bagi Ibu Yang Menyusu


1) Banyakkan minum air kosong

Memang, kalau sesape malas nak minum air kosong, kering kontang lah badan nanti. Ianya bertujuan mengelak ibu menyusu tu terhidrate. Kita sebagai ibu yang menyusu kenalah minum air banyak. sebaiknya minum air kosong suam. Sebagai contoh, 

  • 2 gelas air kosong selepas berbuka
  • 2 gelas air selepas solat magrib
  • 2 gelas air kosong sebelum terawih
  • 2 gelas air kosong selepas terawih
  • 2 gelas air kosong selepas moreh
  • 2 gelas air kosong sebelum tidur
  • 2 gelas air kosong sebaik bangun tidur. 
  • 2 gelas air kosong selepas makan sahur.
mudah je kan??


2) Jangan Skip Sahur

Bersahur dapat pahala. Kan sunat bersahur ni. Rugi tak bersahur. Ibu menyusu jangan skip sahur. Saya pernah terlajak tidur, Ya Allah.. penatnya.

Semasa bersahur, ambil nasi sedikit tapi lebihkan sayur-sayuran dan protein. Ambik makanan yang mempunyai kadungan protein yang tinggi seperti ESP SHAKLEE.

ESP SHAKLEE membantu:
  • memberi tenaga
  • memekatkan susu
  • membanyakkan susu ibu
  • memberi rasa kenyang yang lama

3) Makan banyak buah-buahan dan masaklah sup dan makanan yang berkuah. Tapi jangan pulak letak garam berebihan, kerana garam berlebihan menyebabkan kita asyik rasa nak minum air. 


4) Berbuka dengan kurma dan bersahur jugak dengan kurma. Selepas berbuka, saya makan sebijik sahaja kurma, tetapi semasa bersahur, saya makan 5-7 bijik kurma yang di blend dengan susu dan ESP SHAKLEE. Sedap!!!


5) Kalau bekerja, pam lah di sebelah malam. Sebagai contoh tukar jadual dari selalu pam 3 kali di pejabat, kurangkan menjadi 2 kali. Dan lebihkan mengepam di waktu malam selepas berbuka puasa.
jam 9 mlm, 12 mlm dan 3 pagi. 


6) Banyakkan berzikir. Ya Matinn dan Ya Wahab.


7) Beli SET BERPUASA SHAKLEE sekarang! Set Beruasa shaklee ni ada di jenis produk di dalamnya. Antara ESP SHAKLEE, MEAL SHAKES dan PERFORMANCE DRINKS.

Set berpuasa shaklee




  • ESP SHAKLEE
Membekalkan protein berkualiti tinggi dan kalsium pada badan. Susu ibu, komponen utamanya ialah protein, kalsium dan air. Jadi pengambilan secara konsisten setiap hari sangat membantu ibu-ibu.

  • MEAL SHAKES SHAKLEE
Minuman berperisa vanila yang lengkap dengan 19 vitamin dan mineral penting yang di perlukan oleh tubuh. Meal Shakes jugak mengandungi fiber, kalsium dan protein.


  • PERFORMANCE DRINKS
Membekalkan tenaga serta merta dan berpanjangan tanpa mengganggu gula dalam darah. Bestnya PERFORMANCE DRINK ni, ia membantu kita mengelak dari terhidrate dan mengelak kita dari kekurangan air semasa berpuasa.



Jemput baca testimoni mereka yang telah menggunakan SET BERPUASA SHAKLEE














JEMPUT TENGOK VIDEO   







.



Dah baca testimoni dan dah tengok video???

Nak order SET PUASA SHAKLEE????


Click icon untuk order...


ATAU....


Hubungi saya:

HANIZA
0135131481
ID: 1065866


ni video mereka yang suka bersahur dengan SET BERPUASA




BEST KAN???

You Might Also Like

2 comments

  1. In Sha Allah boleh punya. Isteri saya dulu nampak ok .. mungkin stgh orang ada yang tak berapa nak mampu. Dibolehkan je kalau tak puasa.

    ReplyDelete
  2. Nak tak nak... air masak kena minum sekerap yang mungkin pas berbuka.. kalau tak, jenuh la bibir tu..asyik mengering aje...

    ReplyDelete