Kepentingan Selenium Untuk Menentang Kanser

22:03

Apa itu Selenium?

Rasanya sebelum ni saya tak pernah cerita pasal selenium kan.

Ia adalah salah satu sumber mineral yang sangat penting untuk kesihatan kita. Kalau anda nak tahu, silenium ni boleh mencegah kanser.

Dalam tubuh badan kita, selenium adalah komponen dalam sejenis enzim yang dipanggil glutathion peroxidase. Enzim ini wujud dalam cecair di dalam dan sekeliling sel dalm badan kita.

Tugasnya ialah menjaga sel dari dirosakkan oleh oksigen tak lengkap iaitu radikal bebas yang boleh menjadi punca kanser.


Selenium bekerja bersama dengan vitamin e yang terletak didalam selaput sel untuk mempertahankan sel dan tisu badan kita daripada dimusnahkan.


Vitamin E shaklee ada selenium



Jadi, disebabkan itu, Vita-E shaklee (400IU) yang diperbuat daripada sumber semulajadi diperhebatkan dengan 10mcg selenium bagi melengkapkan fungsi vitamin E. 

Selenium perlu diambil dalam kuantiti yang sedikit, namun begitu tidak ada tidak ada peraturan tentang peraturan pengambilan selenium. Selenium tidak boleh diambil melebihi 100mcg sehari kerana ia boleh menjadi toksin dalam tubuh.

Namun begitu, belum ada lagi lah laporan tentang keracunan selenium ini di kalangan manusia. Kesan sampingan pengambilan selenium secara berlebihan ialah boleh menyebabkan keguguran rambut dan kuku serta berhadapan dengan masalah sistem saraf.


Selenium boleh diambil secara semulajadi dengan memakan makanan laut, organ lembu dan bijirin penuh. Namun begitu disebabkan tanah pertanian yang mengalami masalah kekurangan nutrisi dalam tanah boleh menyebabkan kandungan selenium dalam tumbuhan adalah berbeza-beza. 

Buah-buahan dan sayuran hanya mengandungi sedikit sahaja kandungan selenium.


Menurut kajian, penduduk di kawasan yang mempunyai tahap selenium yang tinggi dalam minuman mereka menjalani hidup yang lebih sihat dengan laporan rating yang paling rendah mendapa kanser. Manakala penduduk yang berada dikawasan kekurangan selenium lebih terdedah kepada risiko kanser.




Jadi, dapatkan Vitamin E Shaklee yang lengkap dengan selenium.


Hubungi saya
Haniza
0135131481














You Might Also Like

0 comments