9 Tanda Gastrik Yang Anda Perlu Tahu dan Bagaimana Mencegah Gastrik

23:49

9 Tanda Gastrik Yang Anda Perlu Tahu


1. Sakit perut pada bahagian atas perut atau abdomen

2. Rasa senak, berangin dan pedih

3. Rasa tidak selesa dan kembung.

4. Sendawa berulang kali sebab angin dalam badan.

5. Kerap kentut selepas makan.

6. Rasa mual atau loya dan muntah

7. Berat badan mula turun (peringkatkrnik).

8. Najis berwarna hitam seperti warna tar dan muntah yag megandungi dara (eringkat kronik).

9. Hilang selera makan



Bagaimana mencegah gastrik


Sebelum kena gastrik lebih baik kita tahu bagaimana nak cegah gastrik ini. Kalau boleh elakkanlah dari kena gastrik ni.

Bagaimana hendak mencegah gastrik ialah:


1. Makan mengikut waktu. Jangan skip waktu makan. Kalau malas atau tak sempat nak makan sekalipun pastikan 3 masa makan dijaga. Iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam. 

2. Elakkan makan makanan ringan, berjeruk yang kering atau basah.

3. Elakkan makan makanan bergas dan beralkohol.

4. Elakkan mengambil makanan yang mengandungi cuka atau makanan pedas.


5. Banyakkan minum susu kerana susu bersifat alkali dan boleh mengurangkan keasidan perut. Tapi jangan minum susu semasa perut kosong terutama waktu pagi. Dan elakkan minum susu semasa gastrik menyerang. 




Bagaimana hendak mengurangkan gastrik?


Sebelum ini saya ada ceritakan bagaimana hendak mengelakkan gastrik kan. Sekarang saya nak kongsikan bagaimana hendak mengurangkan gastrik sekiranya gastrik sedang menyerang kita.


1. Bertenang. Baring dan berehat. Sambil itu sapulah minyak panas kat perut itu. Mintalah bantuan sesiapa yang ada di rumah.


2. Minum air halia suam untuk mengurangkan rasa kembung perut. 


Cara saya untuk kurangkan gastrik:



Saya mengakulah yang saya ni memang ada gastrik. Kalau sebelum ni saya sengsara lah gastrik ni. Sakit tau perut ni sampai kena baring sahaja. 


Kalau dulu, saya selalulah jumpa doktor sebab nak ambik mc sebab kena gastrik ni. Dan makan lah jugak beberapa ubat yang doktor bagi pada saya selepas berjumpa dengannya tu. Tapi nasib baik, saya ni pergi klinik panel. So tak perlu dibayar pun lah harga ubat-ubatan tu.

Tapi... tak pernah lega. Sampai takut nak makan lagi ubat-ubat tu. hihi



Jadi nak di pendekkan cerita, saya beli supplement. Supplement shaklee. Set Gatrik. Hehe...


Set Gastrik Shaklee







Actually saya amalkan sejak 2013 tau. Alhamdulillah sejak 2013 dah kuranglah gastrik ni. Jujur lah saya cakap ni yang bukan langsung tak gastrik. Pernah lah juga dua tiga kali dalam masa ni. Tapi saya dah tahulah caranya nak selesaikan masalah ni.


Alhamdulillah...dengan izin Allah saya dapat selesaikan masalah gastrik saya.


click link di bawah untuk maklumat lanjut ya.

www.wasap.my/60135131481











You Might Also Like

0 comments