Kari Ikan Termenung Yang Cepat Licin

07:35

Assalamualaikum...
Al kisahnya semalam saya puasa.
Teringin dan terasa nak berbuka dengan kari ikan. Padahal saya rasa mungkin saya pernah buat atau tak pernah buat.
Kari ikan bukanlah menu utama kami sekeluarga selalu. Jadi saya tak da lah nak beria sangat nak masak banyak kali.
Saya beli ikan dan mintak suami belikan tomato dan kacang bendi. Em...
Resepinya:
* 2 ekor ikan termenung
* asam gelugur sket je tau
* rempah kari 2 sudu
bahan hirisan
*bawang merah - 1 biji
*bawang puteh- 2 ulas
*halia - sikit je
awaih nya:
*kacang bendi
*tomato
* santan
*garam
*air
*minyak
caranya:
masukkan minyak masak 3 sudu. Dah panas masukkan bahan hirisan dan bila dah naik bau masukkan rempah kari yang dah di kacau dengan air.
masukkan air asam jawa . masukkan kacang bendi. tutup periuk tu sebab nak bagi kacang tu empuk.
Dah empuk, masukkan ikan. Agak-agak ikan dah masak, keluarkan ikan dan letak dalam mangkuk siap-siap. ( untuk elak ikan tu hancur)
masukkan santan, garam dan tomato. Dah sebati?  tuang je dalam mangkuk yang ada ikam tadi.
wahhh dah siap lah...
sory ye tak de perasa ape pun, no msg :'p
sudah dulu...
Haniza
0135131481

You Might Also Like

0 comments