Masalah Darah Tinggi Sekunder

01:59


Istilah darah tinggi sekunder merujuk kepada tekanan darah tinggi yang terjadi akibat masalah kesihatan yang atau keadaan lain yang menjadikan tekanan darah menjadi tinggi.

Cara merawatnya tidak semudah rawatan darah tinggi primer, kerana ia perlu membasmi masalah kesihatan yang asal.

Beberapa masalah kesihatan yang menyebabkan hipertensi sekunder:

Penyakit buah pinggang – buah pinggang mengawal cecair dan natrium, untuk dikekalkan dalam badan dan dikumuhkan dalam air kencing. Kerosakan pada buah pinggang boleh mengganggu keseimbangan cecair dan natrium – yang boleh membawa kepada tekanan darah tinggi.

Apnea – ini adalah satu keadaan yang mana menyebabkan pernafasan terhenti semasa tidur. Kebanyakan orang yang menhalami apnea tidur berdengkur dan berat badan berlebihan  lemak badan yang berlebihan meletakkan beban tambahan pada saluran pernafasan.
Terdapat juga beberapa masalah di kelenjar adrenal yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Kelenjar adrenal adalah dua organ kecil yang terletak di atas buah pinggang dan menghasilkan beberapa hormon penting.

Hyperaldosteronism – Terjadi apabila aldosterone, sejenis hormon yang membantu menstabilkan cecair dan natrium dalam badan dirembes berlebihan.

Sindrom Cushing – Ia disebabkan oleh hormon steroid yang dipanggil kortisol , yang dihasilkan di korteks kelenjar adrenal dirembes berlebihan. I

Pheochromocytoma – Kelenjar adrenal menghasilkan terlalu banyak hormon yang mengawal kadar degup jantung dan penyempitan saluran darah (termasuk hormon adrenalin).
Keadaan di atas biasanya disebabkan oleh ketumbuhan atau tumor pada kelenjar terbabit.

Ia juga boleh disebabkan oleh:

Ubat-ubatan
Preskripsi tertentu dan ubat-ubatan ke atas kaunter boleh menyebabkan sementara tekanan darah tinggi , seperti:

  • Kortikosteroid
  • Nonsteroidal ubat anti-radang (NSAID )
  • Ubat Selesema
  • Pil Pencegah hamil
Alkohol , kopi, dan rokok

Alkohol – Dianggarkan 10% daripada kes-kes tekanan darah tinggi adalah disebabkan oleh penyalahgunaan alkoholntuk menahan diri daripada alkohol.

Merokok – Merokok adalah penyumbang utama kepada tekanan darah tinggi.

Kafein – kafein menyebabkan peningkatan sementara tekanan darah. Kopi juga meningkatkan penghapusan badan kalsium, yang boleh memberi kesan negatif tekanan darah. (Sesiapa yang minum kopi perlu mengekalkan pengambilan kalsium yang mencukupi).

Mengandung dan preclampsia

Tekanan

Melakukan aktiviti berat

Mengatasi masalah darah tinggi tidak semudah mengambil ubat darah tinggi, atau suplemen untuk darah tinggi. Penyebab utama perlu dikenalpasti dan diatasi terlebih dahulu.

jom order Vitamin Shaklee dengan sy,

Mudah sahaja,
SHAKLEE INDEPENDENT DISTRIBUTOR
ID: 1065866

FB: Haniza Hani
Mail :
umiadamfaris@gmail.com
call/sms/wassap: 013-5131481 / 017-9119260

You Might Also Like

0 comments