Kelahiran Che Ammar Zafran Yang Mendebarkan

10:27


Salam....

"Mak, kami nak balik dah. Esok kalau ada apa-apa call lah kami. Esok kerja."
Begitulah kata-kata abang saya, Abang Yan yang kerap sangat dating ke rumah kami di Klang sebab mak ada sini tunggu saya. Lama betul nak keluar yang kedua ni.

Malam tu, abang Yan bawak Pizza Hut. Sebenarnya dah banyak kali suruh dia belanja hahaha.. sebab tak nak makan yang beli sendiri. Nak abang Yan je belanja. Jadi, malam tu makan sepuas-puasnya.

Malam tu, tak duduk diam. Tak boleh duduk bawah. Kena duduk atas kerusi. Sambil tu tarik dan hembus nafas. Sambil tu sembang-sembang dengan Abang Yan dan Kak Zila. Dorang cuti. Kak Zila memang cuti. Abang Yan la ambik cuti.

Keadaannya macam biasa. Sambil tengok tv, sambil tu tengok Adam main dengan sepupu dia, Kakak Nesrin dan Abang Hafiz. Mak pon join tengok tv sambil makan pizza. Mak diet malam-malam. hehe...

Bila Abang Yan dah balik, Adam pun mengamuk dah nak tidur. Mak dah masuk ke bilik. Nak tidur dah mak cakap. Saya dan Adam tidur kat ruang tamu. Suami dah masuk tidur. Masa tu, tengah susukan Adam. Bila Adam lepas puting, saya dapat rasa bunyi "pop". Saya cakap ohhh air ketuban dah pecah.

Bangun pelan-pelan takut Adam jaga. Kalau dia mengamuk kesianlah kat mak. sebab masih belum serasi dengan mak. Saya kejut suami cakap air ketuban dah pecah. Suami cuma cakap ohhh :) kih kih kih

Dah rasa basah semacam. Lenjun habis kain dan lantai pun dah banyak air tumpah. Kain buruk pun dah habis buat lap. hehe...

Ok, mulalah buat senaman biasa. Bangun dan duduk. Tak lama sangat pun buat, sebabnya leaking hehe.. Mulalah tarik dan hembus nafas.

Suami bangun. Suami Tanya nak kejut mak tak? Emm kejutlah saya cakap. Oh mak tidur lena sangat kih kih kih. Bila mak dah bangun, cakap air ketuban dah pecah. Mak cakap ha ok. Sakit tak? Saya cakap belum sakit. Mak cakap tak yah lah pergi hospital lagi. Kalau sakit nanti baru pergi. Kami angguk jer. Dan suruh mak tidur balik.

Layan pesbuk dengan suami dulu. Suami cakap, ngantuk dah. Kalau sakit nanti panggil b. Saya ok kan aje. Memang peel saya tak boleh tidur sangat malam sejak akhir-akhir peggy ni. Jadi duduk, menaip entry di blog dulu hihi... Dalam pertengahan cerita di blog, mula rasa sakit pinggang. Tak boleh duduk langsung. Baring lak. Ok, nak layan sakit kejap. Sambil tu, bila sakit buat teknik pernafasan. Ok balik.

Saya ke dapur jerang air. Nak mandi dulu. Pukul berapa? Pukul 1.30 pagi mandi hehe. Nikmatnya mandi air panas hehe. Siap cuci rambut huhu sedap betul. Lepas tu saya cakap, saya mengantuk, nak tidur kejaplah. Tapi tak boleh tidur atas tilam. Jadi saya tidur atas lantai dan tilam jadi bantal. Tidur mengereng jer.

Dah mandi, suami tanya nak makan tak? Sebab mak pesan makan dulu. Jadi suami sediakan makanan. Dok rileks lagi. Saya, baring mengiring, telentang, ohh dah tak boleh baring, bangun dan berjalan sekitar rumah. Amalkan teknik pernafasan dan Lailahaila anta subhanak ini kuntuminazolimin..... baca banyak-banyak kali. Zikir dan baca Yasin.

Makan nasi. Suami pun makan. Dah pukul 3 pagi. Sakit tak kerap lagi. Tapi rasa macam nak termuntah pulak masa makan tu. Jadi tak habis makan. Panggil mak.

Mak cakap, tu tanda jugak nak bersalin. Bersalin banyak tanda. Jadi study sikit ye bakal mak-mak. Mak cakap, okey, pergilah ke hospital. Masa nak pergi tu, si Adam tetiba jaga. Alamakkkk.... Oh hati ni tak sampai hati nak bagi Adam tinggal menangis macam tu. Takut nanti teringat.

Menyusu Adam dulu hehe... Ok lena balik. Mak cakap pergi cepat, nanti jaga lagi.

Baiknya suami saya kah kah kah orang dah nak bersalin, siap boleh berhenti lagi masa lampu merah. ishk ishk tak patut betul. Sekejap je sampai dah ke Hospital Ampuan Rahimah. Jam 4.30 pagi. Tukar baju. Yang lawaknya masa nurse nak check tekanan darah "Adik, kenapa tak butangkan baju tu sampai ke bawah. "Banyak sangat butang ni nurse, saya pun tak perasan" Eleh dah sakit, sampai tak perasan butang yang sikit pun rasa banyak. "Dik, buat lawak ye pagi-pagi ni?" Hahaha

Okey, baring, nak check jantung baby, nak seluk. Wah dah 5cm u... Nurse cakap duduk sini dulu, jap lagi check balik. Sudahnya baring kat situ sampai pukul 630 pagi.  Tu malas tu pegi hospital awal-awal huuhuu

Saya di tolak ke wad biasa dulu. Check di sana pulak. Okey mana suamiku? Ada, jom pegi wad pulak. Macam biasa, nak check jantung dan di seluk lagi. Masa di sini, rasanya baby dah tak sabra-sabra nak keluar. Di seluk lagi. masih 5cm. Doktor Tanya pukul berapa awak buang air tadi? Pukul 4 lebih. Ok, masukkan tiub untuk keluarkan air kencing. Staff nurse pulak seluk, sebab doctor tadi tu tak berapa nak yakin kah kah kah orang dah nak bersalin masih belum yakin ye doctor.

Staff nurse suruh teran, saya teran dan kepala baby dah nak keluar. saya pegang suami. Kaki saya di kepit dan saya mengerang nak meluahkan huhuhu sabor jela. Suruh teran pastu tolak ke labor room :( Pelik betul masa tu.

Masa dah nak meneran, cramp pulak kaki. Nurse urut-urut kaki saya. Kemain lagi masa tu. ada ke saya cakap sekejap-sekejap. Dannnn dengan menarik nafas sedalamnya dan hembus dengan penuh perasaan Che Ammar Zafran pun keluar ^_^

7/6/2014 ^_^ terima kasih Allah..



Jemput tengok video best dari iReach ^_^





Hubungi saya untuk dapatkan Shaklee.. Sihat tanpa ubat

Haniza
0135131581
ID 1065866

You Might Also Like

0 comments