Jenis-jenis Diabetes/Kencing Manis Yang Perlu Kita Tahu Dan Cara Mengawal, Memulihkan, Merawat dan Mengubati Diabetes

10:17

Salam semua...

Hari ini saya nak bercerita pasal diabetes. Sebenarnya saya rasa sedih dengan cerita Mak Teh saya pasal adiknya yang menghidap kencing manis. Baiklah di sini saya ingin berkongsi cerita mengenai kencing manis yang saya pelajari hari ini.

Diabetes/kencing manis adalah penyakit yang sangat popular di Malaysia ni. Diabetes adalah merujuk kepada bacaan gula (glukos) yang terlalu tinggi dalam badan kita yang melebihi paras normal. Gula merupakan sumber tenaga dalam badan kita, namun jika berlebihan akan menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Contohnya diabetes.

Kencing manis atau diabetes ni terbahagi kepada 2 jenis.

Jenis 1) Bila sel tak boleh menghasilkan insulin.

Jenis 2) Bila sel tak kenal insulin

Insulin ni lebih kurang macam 'kunci'. Kunci ini berfungsi untuk membuka pintu kepada gula (glukos) yang nak masuk dalam sel kita. Sel ni perlukan gula sebagai makanan dia.

Insulin akan mengawal kadar kemasukan gula dalam sel. Bila sel dah cukup keperluan gulanya, insulin ni akan kunci pintu sel. Jadi gula yang berlebihan dah tak boleh masuk ke dalam sel.

Gula yang lebih tadi datangnya dari sumber makanan yang kita makan berlebihan tu. Jadi gula yang berlebihan tu akan masuk ke dalam darah.

Sebab tu kalau makan, jangan ikut hawa nafsu, kenalah berpada-pada sebab buruk padahnya. hehe

Bagi penghidap diabetes jenis 1, badan dia memang tak boleh menghasilkan insulin atau insulin dalam badan dia tak mencukupi. Umpama ada 15 bilik. Tapi bilik tu cuma ada 5 kunci jer. 5 orang je boleh masuk kat dalam bilik. Yang 10 orang lagi duduk kat luar sebab tak boleh masuk. Jadi, berlegar-legar lah mereka sampai penat, pitam dan resah. Macam tu jugaklah bila gula yang berlebihan tu tak boleh masuk ke dalam sel kita, ia berlegar-legar dalam salur darah. Jadi ia tak seimbang.

Bagi penghidap diabetes jenis 2 pula, seumpama ada 15 bilik, dan kuncinya ada jugak 15. Tapi masa nak bukak pintu tu, tengok-tengok 15 kunci tu bukannya kunci bilik, tapi kunci kereta. Jadi macam mana nak bukak bilik kalau dah salah ambik kunci? Jadi semua orang tak boleh masuk bilik.
Ini bermakna, gula tak boleh masuk ke dalam sel.  Keadaan ini menyebabkan kadar gula dalam darah kita menjadi tinggi. Bila gula dalam darah tinggi, macam-macamlah masalah kesihat boleh timbul, seperti:
a) Pandangan kabur
b) Gangguan berat badan
c) Jangkitan pada kulit
d) Luka lambat sembuh

Jadi, kesimpulannya, jaga makan dan diet kita. Jangan makan berlebihan dari keperluan badan kita. Jaga kesihatan kita nanti senang nak beribadat dan ambil diet seimbang. Makan vitamins yang telah di tetapkan.

Bagaimana Shaklee boleh membantu mengawal, memulihkan, merawat dan mengubati penyakit Diabetes/kencing manis ni?

4 cara VIVIX SHAKLEE merawat diabetes/kencing manis.

1) Memperlahan/mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin.
Vivix adalah anti-oksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yanb rosak. Pengambilan yang berterusan dapat memberi manfaat dalam mengurangkan metabolic syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yanh di sebabkan oleh kerosakan gen.

2) Mengawal kepekatan gula dalam darah.
Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. Namun begitu, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi yang berlebihan akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat.
Dengan vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi, yang boleh menyebabkan kencing manis.

3) Menggelakkan kerosakkan mata, dan menggalakkan penyembuhan luka dengan segera.
Polifenol Anthocyanins yang terkandung dalam vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembukan luka dengan segera.

4) Mencegah pembentukkan protein AGE.
Protein AGE (Advance Glycation End Product) terhasil daripada protein dan gula yang berlebihan dalam badan. Ia boleh menhebabkan sel mati dan komplikasi penyakit kencing manis. Salah 1 dari mekanisme anti-penuaan vivix shaklee adalah memperlahankan pembentukkan protein AGE.

Jadi, apa tunggu lagi? Dah tahukan macam mana vivix membantu?
Berapalah sangat harga vivix ni, daripada nilai kesihatan kita.

Hubungi saya,

Haniza
ID 1065866
Call/sms/wassap
0135131481

You Might Also Like

0 comments