Panduan Atasi Sakit Belakang

13:46






Keluhan wanita tentang sakit belakang adalah biasa. Lebih-lebih lagi di kalangan wanita hamil. Lazimnya, sakit beransur hilang selepas dua minggu melahirkan. Walaubagaimanapun, ia boleh kembali menyerang apabila anda mula mendukung bayi setiap hari.

Apabila bayi semakin meningkat usia, beratnya bertambah dan boleh menyebabkan sakit belakang. Berat berlebihan menyebabkan otot perlu bekerja lebih kuat dan meningkatkan tekanan pada sendi. Jadi Sakit belakang yang anda alami mungkin bukan sepenuhnya di sebabkan oleh amalan penyusuan susu ibu.

Wanita yang mengalami sakit belakang sebelum atau semasa hamil cenderung untuk mengalami semua sakit yang sama selepas bersalin terutama jika sakit itu teruk atau bermula pada awal usia kehamilan.

Jika anda melahirkan bayi secara pembedahan, tunggu sehingga minggu keenam kelahiran atau sehingga mendapat kebenaran doktor sebelum mula melakukan senaman. Tambahan pula, risiko sakit belakang adalah lebih tinggi di kalangan wanita muda dan bagi mereka yang berat badan berlebihan. 


Terdapat beberapa langkah untuk mengatasi masalah sakit belakang:


  • Berhati-hati dengan posisi tubuh

Kedudukan tubuh ketika mendukung dan memberi bayi makan akan memberi kesan kepasa apa yang bahagian belakang rasai. Setiap hari, anda perlu:
  1. Beri tumpuan kepada postur dan sentiasa berdiri tegak.
  2. Duduk tegak. Fikirkan tentang postur apabila menyusukan bayi, Jika sakit belakang bahagian bawah, gunakan ganjal bagi lebih tinggi daripada lantai. Dan sokongan tambahan pada belakang dan lengan.
  3. Pelajari cara untuk posisikan diri ketika menyusu dan sentiasa rapatkan bayi ke payu dara dan bukan sebaliknya. Jika mengalami ketegangan di bahu dan bahagian belakang, posisi baring mungkin boleh memberi keselesaan.
  4. Sentiasa bengkokkan lutut sewaktu mengangkat objek dan bayi daripada posisi berlutut bagi mengurangkan tekanan kepada bahagian belakang. Jika bersalin secara pembedahan, elakkan mengangkat objek berat. Anda hanya boleh mengangkat bayi anda sahaja, dan tidak boleh lebih berat dari berat bayi anda.

  • Mulakan program senaman secara beransur-ansur

Mulakan senaman untuk menguatkan otot abdomen dan meningkatkan fleksibilitinya.

  1. Berenang membantu menguatkan otot tanpa memberi tekanan pada sendi
  2. Lakukan senaman lantai pelvis sebagai rutin harian bagi menguatkan otot belakang dan abdomen.
  3. Biasakan diri melakukan senaman regangan tetapi elakkan pergerakan ekstrem.

  • Cuba supplement Shaklee iaitu Ostematrix Shaklee untuk mengelakkan sakit pinggang. Ostematrix kaya dengan kalsium yang dapat membantu mengurangkan sakit belakang dan pinggang. 



4 biji Ostematrix sebelum tidur setiap malam membantu melegakan sakit-sakit pinggang dan belakang. Bangun keesokkan harinya segar sentiasa. Boleh di amalkan semasa, sebelum dan selepas hamil. Kalau mereka yang telah mengamalkannya pasti rasa bahagia ^_^

Bagi mereka yang belum cuba, harus mencuba, kerana sekali cuba pasti bahagia dan jatuh cinta ^O^



Tips: Menggendong bayi dengan menggunakan alat seperti baby carrier adalah di syorkan kerana dapat mengurangkan beban mendukung dan membolehkan anda meneruskan aktiviti harian dengan lebih mudah.


Hubungi saya jika mak-mak inginkan kalsium yang bermutu tinggi ini ^_^

iRHaniza
0135131481
umiadamfaris@gmail.com


You Might Also Like

0 comments